Metsä Boardille täydet pisteet CDP:ltä ympäristövaikutusten raportoinnin läpinäkyvyydestä

Metsä Board Oyj lehdistötiedote 4.11.2015

Metsä Board, joka kuuluu Metsä Groupiin, on yksi johtavista pohjoismaisista yrityksistä ympäristövaikutusten raportoinnissa. CDP (ent. Carbon Disclosure Project) on antanut yhtiölle pisteet 100/100 sijoittajille ja markkinoille suunnatun raportoinnin läpinäkyvyydestä. Samalla Metsä Board on päässyt mukaan Climate Disclosure Leadership Indeksiin (CDLI).

Yhtiön raportointi arvioitiin CDP:n pisteytysjärjestelmällä, jossa pistemäärä 100 tarkoittaa täysiä pisteitä. Paikka CDLI:ssä perustuu hiilidioksidipäästöjen ja energiatietojen korkeatasoiseen raportointiin. Indeksiin valittiin mukana olleista pohjoismaisista yrityksistä ne, jotka muodostivat parhaan 10 prosentin ryhmän.

”Työskentelemme ilmastonmuutosta vastaan pitkäjänteisesti ennen muuta lisäämällä bioenergian käyttöä, parantamalla resurssi- ja energiatehokkuutta sekä keventämällä kartonkejamme. Paikka CDLI:ssä on huomionosoitus siitä, että olemme onnistuneet viestimään pyrkimyksistämme avoimesti”, sanoo Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio. ”Pisteillä 100/100 paransimme myös tulostamme viime vuoteen verrattuna.”

Tuhannet yritykset toimittavat vuosittain tietoa ympäristövaikutuksistaan CDP:lle 822 sijoittajan pyynnöstä. Korkeat pisteet kuvastavat raportoinnin läpinäkyvyyttä ja auttavat näin sijoittajia arvioimaan yhtiön luotettavuutta sekä valmiutta reagoida markkinamuutoksiin ja päästörajoituksiin.

”Pariisin kansainvälisten ilmastoneuvottelujen myötä maailma valmistautuu matalahiiliseen tulevaisuuteen. Luotettava informaatio siitä, miten yritykset sopeutuvat muutoksiin, on entistä tärkeämpää. Tästä syystä onnittelemme yhtiöitä, jotka ovat päässeet Climate Disclosure Leadership Indeksiin”, toteaa CDP:n hallituksen puheenjohtaja ja perustaja Paul Dickinson.

Metsä Board päässeensä myös CDP:n Water A -listalle ainoana eurooppalaisena yhtiönä ja samalla ainoana metsäteollisuusyrityksenä maailmanlaajuisesti.

Tietoa CDP:stä
CDP, aiemmin Carbon Disclosure Project, on kansainvälinen voittoa tavoittelematon järjestö, joka tarjoaa yrityksille ja kaupungeille ainoan globaalin järjestelmän mitata, julkaista, hallita ja jakaa tärkeitä ympäristötietoja. CDP toimii yhdessä markkinavoimien kanssa kannustamalla yhtiöitä julkaisemaan toimintansa vaikutukset ympäristöön ja luonnonvaroihin sekä ryhtymään toimiin näiden vaikutusten vähentämiseksi. Tällaisiin markkinavoimiin kuuluu mm. 822 institutionaalista sijoittajaa, joiden edustaman omaisuuden arvo on yhteensä 86 biljoonaa euroa. CDP:llä on tällä hetkellä hallussaan globaalisti laajimmat tiedot ilmastonmuutoksesta sekä vesistöjä ja metsiä uhkaavista riskeistä, ja se tuo näitä näkemyksiä osaksi strategista liiketoimintaa, sijoittamista ja poliittisia päätöksiä. CDP:n vuosittainen maailmanlaajuinen ilmastonmuutosraportti on saatavilla CDP:n verkkosivuilla. Raportti sisältää kaikkien tänä vuonna julkisesti mukana olleiden yhtiöiden pistetiedot.

METSÄ BOARD OYJ

Lisätietoja:
Katja Tuomola, kestävän kehityksen päällikkö, puh. 050 460 5835, sähköposti: katja.tuomola(at)metsagroup.com
Katri Kauppila, viestintäjohtaja, puh. 040 829 9482, sähköposti: katri.kauppila(at)metsagroup.com

Kuvalinkki

www.metsaboard.com

Metsä Board on johtava eurooppalainen taivekartongin ja valkoisen ensikuitulainerin valmistaja sekä markkinasellun tuottaja. Sen keveät kartongit on kehitetty ennen muuta kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksiin. Yhtiön käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta pohjoisista metsistä, ja sen voi kierrättää käytön jälkeen.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2014 oli 2,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 600 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin, ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä.