Aiesopimus Metsä Groupin biotuotetehtaan toteutussuunnittelusta solmittu

Metsä Group lehdistötiedote 20.3.2015

M etsä Fibre Oy on solminut 20.3.2015 Sweco Industry Oy:n ja Sweco Rakennetekniikka Oy:n kanssa aiesopimuksen Äänekoskelle suunnitellun biotuotetehtaan toteutussuunnittelusta.  Varsinainen sopimus allekirjoitetaan, jos tehdas päätetään rakentaa. Mikäli investoinnin edellytykset täyttyvät, biotuotetehtaan rakentamista koskeva investointipäätös tehdään tänä keväänä.

Aiesopimuksen mukaan Sweco Industry Oy ja Sweco Rakennetekniikka Oy vastaavat biotuotetehtaan laitos- ja rakennussuunnittelusta. Swecon yhteistyökumppanina hankkeessa toimii Neste Jacobs Oy. Toteutussuunnittelun työllisyysvaikutukset ovat noin 200 henkilötyövuotta, ja sen kotimaisuusaste on 100 prosenttia.

METSÄ GROUP

Timo Merikallio, projektijohtaja, Metsä Fibre Oy
timo.merikallio@metsagroup.com, 050 5989 342

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoinen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, ensikuitukartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2014 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 10 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 122 000 suomalaista metsänomistajaa.

www.metsafibre.fi

Metsä Fibre on maailman johtavia havuselluntuottajia, jonka päätuotemerkki on Botnia. Yhtiön päätuotteet, vastuullisesti ja kustannustehokkaasti tuotetut valkaistut havu- ja koivusellut, on kehitetty korkealaatuisen pehmo- ja painopaperin, erikoistuotteiden ja kartongin valmistukseen. Metsä Fibrellä on neljä sellutehdasta Suomessa. Liikevaihto vuonna 2014 oli 1,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 850 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.

Metsä Fibrewww.metsafibre.fi Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, bioenergian ja sahatavaran valmistaja, jonka selluliiketoiminnan tuotemerkki on Botnia. Yhtiön valkaistut havu- ja koivusellut on kehitetty korkealaatuisen kartongin, pehmo- ja painopaperin sekä erikoistuotteiden valmistukseen. Vuonna 2016 Metsä Fibren liikevaihto oli 1,6 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää noin 1 200 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.