Kuhnamon jäänvahvuuden seuranta on aloitettu Äänekoskella

Metsä Fibre lehdistötiedote 9.1.2019

Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaan alapuolisen Kuhnamo-järven jäätilannetta kartoitetaan jäämittauksilla talviaikaan viikoittain. Vuoden 2019 ensimmäiset mittaukset suoritettiin tammikuussa viikolla 1. Mittauspisteet sijaitsevat Teräväniemen ja Paatelan kanavan välisellä järvialueella. Tällä alueella biotuotetehtaan jäähdytysvesien lämpötila saattaa vaikuttaa jäätilanteeseen jäätymisen viivästymisellä tai sulamisen aikaistumisella. Mittauksia tehdään joka viikko siihen saakka, kun jäillä on turvallista liikkua. Mittauksista vastaa Äänekosken Palohenkilöstö ry, joka koostuu pelastusalan ammattilaisista.

Kuhnamon jäätilanteesta ja mittaustuloksista tiedotetaan osoitteessa www.metsafibre.com/fi/yhtio/Biotuotetehdas/Pages/Ymparisto.aspx Lisäksi rannoille on asennettu heikosta jäästä varoittavat taulut.

Mittaaminen ei takaa jään vahvuutta muualla kuin mittauskohteissa mittaushetkellä, sillä jäätilanne vaihtelee. Esimerkiksi jäähdytysvesialueella esiintyy luonnostaan virtauksia, mikä vaikuttaa osaltaan jään vahvuuteen. Muistutammekin, että jäällä liikutaan aina omalla vastuulla.

Biotuotetehtaan lämpökuorman vaikutusta Kuhnamoon ja muun alapuolisen vesistön lämpötilaan on mallinnettu osana ympäristövaikutusten arviointia (YVA).

Sari Tupitsa
kehityspäällikkö
sari.tupitsa(at)metsagroup.com

www.metsafibre.fi

Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, bioenergian ja sahatavaran valmistaja, jonka selluliiketoiminnan tuotemerkki on Botnia. Yhtiön valkaistut havu- ja koivusellut on kehitetty korkealaatuisen kartongin, pehmo- ja painopaperin sekä erikoistuotteiden valmistukseen. Vuonna 2017 Metsä Fibren liikevaihto oli 1,9 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää noin 1 200 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja ruoanlaittopapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2017 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 100 henkilöä. Konsernilla on toimintaa lähes 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 104 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare