Metsä Fibre hakee asemakaavaa Äänekosken sellutehtaan nykyiselle jätevedenpuhdistamolle ja jätehuoltoalueelle Teräväniemeen

Metsä Fibre hakee asemakaavaa Äänekosken sellutehtaan Teräväniemen jätevedenpuhdistamolle ja jätehuoltoalueelle. Äänekosken kaupunginhallitus käsittelee kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa kokouksessaan maanantaina 9.6. Kaavassa luodaan edellytykset myös uuden sillan rakentamiselle Piilolanniemen alueelta virran itäpuoliselle teollisuusalueelle.

Jätevedenpuhdistamo ja jätehuoltoalue sijaitsevat Metsä Fibren tehdasalueella, ja alueella on ollut teollista tuotantoa jo pitkään. Aikaisempi lainsäädäntö on mahdollistanut toiminnan jätevedenpuhdistamon ja jätehuoltoalueella ilman teollista asemakaavaa, mutta kaavoituksella Metsä Fibre haluaa varmistaa koko Äänekosken tehdasalueen toimintojen kehittämisen myös tulevaisuudessa sekä selkeyttää alueen lupaprosesseja. Metsä Fibren Äänekosken tehdasalue on muilta osin kaavoitettu teolliseen toimintaan.

Kaavan on suunniteltu tulevan vireille kesäkuussa ja kaavaluonnoksen nähtäville elokuussa. Äänekosken kaupunki kuuluttaa hankkeesta kaupungin ilmoitustaululla, kotisivuilla, Sisä-Suomen Lehdessä ja ÄKS Äänekosken Kaupunkisanomissa. Kaavasuunnitelma sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelma ovat nähtävillä kaupungin kaavoituspalveluissa ja kotisivuilla.

Lisätietoja antaa:
Timo Merikallio, projektijohtaja, Metsä Fibre, puh. 050 598 9342, timo.merikallio[at]metsagroup.com

Metsä Fibrewww.metsafibre.fi Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, bioenergian ja sahatavaran valmistaja, jonka selluliiketoiminnan tuotemerkki on Botnia. Yhtiön valkaistut havu- ja koivusellut on kehitetty korkealaatuisen kartongin, pehmo- ja painopaperin sekä erikoistuotteiden valmistukseen. Vuonna 2016 Metsä Fibren liikevaihto oli 1,6 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää noin 1 200 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.