Metsä Fibre investoi Rauman tehtaan hajukaasukattilaan

Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibre on solminut sopimuksen KPA Uniconin kanssa hajukaasukattilan toimittamisesta Rauman sellutehtaalle. Investoinnilla lisätään hajukaasujen käsittelyn kapasiteettia. Samassa yhteydessä hajukaasujen käsittelyyn ja keräilyyn tehdään myös muita parannusinvestointeja.

Normaalitilanteessa sellutehtaalla syntyvät väkevät hajukaasut poltetaan meesauunissa. Investoinnilla minimoidaan hajupäästöt ympäristöön tehtaan häiriötilanteissa sekä tehtaan alas- ja ylösajotilanteissa ohjaamalla hajukaasut tehokkaasti käsittelyyn. Hajukaasukattila toimii varapolttopaikkana sellutehtaalla.

Investoitava hajukaasukattila on teholtaan 20 MW, joka on merkittävästi suurempi kuin nykyinen hajukaasukattila (7 MW). Uusi hajukaasukattila otetaan käyttöön syksyllä tehtaan vuosihuoltoseisokin jälkeen.