Metsä Groupin Äänekosken sellutehtaan soodakattilalla poikkeustilanne

Perjantaiaamuna sellutehtaan ylösajovalmisteluiden yhteydessä havaittiin, että tehtaan nopea alasajo oli aiheuttanut vesivuodon sellutehtaan soodakattilaan, mikä aiheutti sulavesiräjähdysvaaran. Varotoimenpiteenä henkilöturvallisuuden varmistamiseksi soodakattilan lähialue eristettiin. Tehdasintegraatin muihin toimijoihin tai biotuotetehdastyömaahan tilanne ei vaikuttanut, eikä tilanteesta ollut missään vaiheessa vaaraa ulkopuolisille.

Perjantaina 17.2.2017 yöllä Äänevoiman biovoimalaitoksen päämuuntajaan tuli häiriö, mikä johti Metsä Groupiin kuuluvan sellutehtaan alasajoon Äänekoskella.

Toimenpiteet soodakattilan korjaustoimenpiteiden aloittamiseksi ovat parhaillaan käynnissä.

Ismo Nousiainen
tuotantojohtaja