Metsä Groupin havusellua LG:n kaiuttimiin

Sastamalalainen Aqvacomp Oy ja elektroniikkajätti LG ovat allekirjoittaneet sopimuksen biokomposiitin toimittamisesta LG:n Soundbar SJ 9 -kaiuttimiin. Biokomposiittia valmistetaan yhdistämällä Metsä Groupin havusellua ja muovia Aqvacompin uudessa tuotantolaitoksessa, joka käynnistyy Metsä Groupin Rauman sellutehtaalla syksyllä. Rakennustyöt ovat edenneet hyvin. Aqvacompin kiinteistö on harjakorkeudessa, ja tuotantotilojen rakentaminen alkaa kesäkuussa.

Puusta saatavan sellukuidun osuus lopullisessa biokomposiitissa on runsas kolmannes. Sen tehtävänä on lujittaa materiaalia. Aqvacompin biokomposiitin akustiset ominaisuudet osoittautuivat erinomaisiksi LG:n vertailussa.

”Valmistamamme biokomposiitti näyttää puulta, tuntuu puulta ja on ekologinen vaihtoehto öljypohjaisille muoveille. Valttinamme on tuotteen räätälöitävyys käyttökohteen mukaan”, sanoo Aqvacompin teknologiakumppani Elastopoli Oy:n toimitusjohtaja Markku Nikkilä.

Biokomposiitti on kestävää, kevyttä ja helposti työstettävää ja sillä voidaan korvata muovia esimerkiksi kodinelektroniikassa, autoteollisuudessa sekä soitinvalmistuksessa, jossa Elastopolin ja Aqvacompin juuret ovat. Aqvacompin biokomposiitin hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi verrattuna kilpaileviin lasikuidulla lujitettuihin muoveihin.

Sellutehtaan läheisyys on biokomposiittivalmistajalle merkittävä etu. Sellukuitu sekoitetaan muoviin märkänä suoraan sellutehtaalla, jolloin tuotteesta saadaan tasalaatuista ja energiaa säästyy. Lisäksi biokomposiittilaitos voi hyödyntää sellutehtaan tuottamaa sähköä ja lämpöä.

”Biokomposiittimateriaalien valmistus sellusta on biotuotekonseptimme kärkiä. LG:n asiakkuus on konkreettinen osoitus kumppanimme Aqvacompin konseptin ja tuotteen kiinnostavuudesta maailmalla. On myös hienoa nähdä, miten toimintamme ympärillä oleva liiketoimintaekosysteemi on alkanut monipuolistua ja kasvaa. Aqvacompin Raumalle valmistuva uusi tuotantolaitos on tästä oiva esimerkki. Bio- ja kiertotalouden ekosysteemeissä piilee kansantaloudellisesti suuri potentiaali”, sanoo  Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren tutkimusjohtaja Niklas von Weymarn.

Aqvacompin Sastamalassa toimiva koelaitos on jo noin vuoden verran hyödyntänyt Rauman havusellua raaka-aineena, ja toimitukset LG:lle käynnistyvät ensin Sastamalasta. Raumalle valmistuvan varsinaisen tuotantolaitoksen kapasiteetti on 5000 tonnia vuodessa.

Kuvia Aqvacompin biokomposiittilaitoksen työmaalta http://databank.metsagroup.com/l/nmSCXzhq5-vF

Niklas von Weymarn, tutkimusjohtaja, Metsä Fibre, niklas.vonweymarn@metsagroup.com puh. 040 547 6977
Markku Nikkilä, toimitusjohtaja, Elastopoli Oy, markku.nikkila@elastopoli.fi, puh. 050 540 8922