Metsä Groupin Joutsenon sellutehtaan kaasutuslaitos vihittiin käyttöön

Metsä Groupin merkittävä bioenergiainvestointi Joutsenon sellutehtaan kaasutuslaitos vihittiin käyttöön 7.3.2013.

Metsä Fibren Joutsenossa sijaitseva tuotantolaitos on maailman suurin yksilinjainen havusellutehdas. Uusi kaasutuslaitos tehostaa uusiutuvan energian käyttöä polttoaineena, kun tehtaalla käytetty maakaasu korvataan puun kuoresta valmistettavalla biopolttoaineella.  Kaasutuslaitoksen ansioista sellutehdas on normaalikäynnin aikana ensimmäinen hiilidioksidineutraali tuotantolaitos Suomessa.

Kaasutuslaitos on teknologialtaan uusi sovellus Suomen selluteollisuudessa. Innovatiivinen kokonaisratkaisu hyödyntää tehtaan ylijäämälämpöä puun kuoren kuivatuksessa. Laitos parantaa tehtaan energiatehokkuutta merkittävästi, ja tehtaan ympäristösuorituskyky vahvistuu entisestään.

Myös Metsä Fibren muilla tehtailla on käynnissä vastaavanlainen kehitystyö, ja kaikista Metsä Fibren tehtaista tulee lähivuosina hiilidioksidineutraaleja.

Metsä Fibre on merkittävä bioenergian toimittaja Suomessa: noin viidennes Suomen puuperäisillä polttoaineilla tuotetusta sähköstä syntyy Metsä Fibren sellutehtailla.

METSÄ GROUP

Ismo Nousiainen, tuotantojohtaja, Metsä Fibre, puh. 050 598 7378
Henrik Söderström, tehtaanjohtaja, Metsä Fibre, puh. 040 577 3421

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoismainen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, pakkauskartonkeihin, selluun, puutuotteisiin ja puunhankintaan. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2012 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 11 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyhtiö on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistavat noin 125 000 suomalaista metsänomistajaa.

www.metsafibre.fi

Metsä Fibre on maailman johtavia havuselluntuottajia. Yhtiön päätuotteet, vastuullisesti ja kustannustehokkaasti tuotetut valkaistut havu- ja koivusellut, on kehitetty korkealaatuisen hienopaperin, aikakauslehti- ja pehmopaperin sekä kartongin valmistukseen. Sen tuotemerkki on Botnia. Metsä Fibrellä on neljä sellutehdasta Suomessa, sen liikevaihto vuonna 2012 oli 1,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 900 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.