Metsä Groupin prosessinhoitajakoulutukseen ennätysmäärä hakijoita

Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren puolitoistavuotinen prosessinhoitajakoulutus alkoi toukokuussa yhteisellä koulutusjaksolla Espoossa. Yli 1 300 hakijasta oppisopimuskoulutukseen valittiin soveltuvuustestien ja haastattelujen perusteella 20 henkilöä.

Prosessinhoitajakoulutusohjelma mahdollistaa työskentelyn monipuolisissa prosessi- ja kunnossapitotehtävissä Metsä Fibren sellutehtailla. Koulutettavat suorittavat paperiteollisuuden ammattitutkinnon.

”Osaaminen on tärkein menestystekijämme. Tarvitsemme laaja-alaista prosessi- ja kunnossapito-osaamista, ja tähän uusi prosessinhoitajakoulutus vastaa erinomaisesti", sanoo Metsä Fibren tuotantojohtaja Ismo Nousiainen . ”Perehdytämme tulevat moniosaajat systemaattiseen tapaamme toimia. Kaiken toiminnan perustana on kuitu- ja tuotanto-osaamisemme, kestävän kehityksen mukainen raaka-aine, kestävät toimintatavat ja hyvä ympäristösuorituskyky sekä korkea turvallisuustaso.”

Kolmipäiväisen yhteisen koulutusjakson jälkeen koulutettavat aloittivat työhön perehtymisen Metsä Fibren tehtailla.

Jussi Rantaselle koulutus tarjosi töitä Raumalla. ”Jatkan talteenotossa jossa kemikaalit kierrätetään uudelleen käytettäväksi. Koulutus sopii minulle, sillä olen aiemmin suorittanut prosessi- ja sähköpuolen koulutuksen.”

Tuomo Turpeinen puolestaan vaihtoi koulutuksen myötä alaa sellunvalmistukseen Äänekoskella. ”Työt vaikuttavat mielenkiintoisilta, ja niissä riittää opittavaa. Hyvä asia on sekin, että alan näkyvät ovat myönteiset.”

”Hyvä tuuri kävi”, Atte Parkkonen sanoo. ”Kemin tehdas on viime kesältä tuttu, kun tein töitä paalaamossa. Koko sellunvalmistusprosessi kiinnostaa, ja haluan oppia monipuolisesti eri tehtäviä.”

Metsä Group käynnistää myös jatkossa oppisopimuskoulutuksia vastaamaan tuleviin rekrytointitarpeisiin.

Metsä Fibrewww.metsafibre.fi Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, bioenergian ja sahatavaran valmistaja, jonka selluliiketoiminnan tuotemerkki on Botnia. Yhtiön valkaistut havu- ja koivusellut on kehitetty korkealaatuisen kartongin, pehmo- ja painopaperin sekä erikoistuotteiden valmistukseen. Vuonna 2016 Metsä Fibren liikevaihto oli 1,6 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää noin 1 200 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.