Ensimmäinen mannertenvälinen sähköinen kauppa on tehty

Viitasaaren puukaupan ja metsäpalveluiden asiantuntija Petri Manninen teki pari viikkoa sitten kaupat Metsäverkossa Kaliforniassa asuvan asiakkaansa kanssa. Sähköinen asiointi helpottaa olennaisesti etämetsänomistajien palvelemista.

”Ensimmäinen mannertenvälinen sähköinen kauppa sujui hyvin Metsäverkon välityksellä. Pieni ongelma syntyi vain siitä, että asiakkaani jäsentiedoissa oli vähäinen numerovirhe. Kun se korjattiin, hän pystyi hyväksymään tekemäni tarjoukseni suomalaisen pankkinsa tunnuksilla”, Manninen kertoo.

Jotta Metsäverkossa voi myydä meille puuta tai ostaa metsänhoitopalveluja omistajajäsenen henkilö- ja jäsentietojen pitää olla ajan tasalla. Siksi toimihenkilömme yleensä tarkistaa tietojen paikkansapitävyyden, kun hän on yhteydessä omistajajäseneen.

Manninen oli saanut asiakkaaltaan pyynnön käydä katsomassa hänen Viitasaarella sijaitsevan metsäpalstansa tilannetta. ”Tein tarjouksen sekä hoito- että hakkuutöistä. Aiemmin lähetin hänelle tarjouksen sähköpostilla, mutta varsinaisia puukauppa-asiakirjoja jouduimme lähettelemään postitse allekirjoitusten saamiseksi. Viimeisimmässä kaupassa asiakkaani oli antanut valtakirjan veljelleen kaupantekoa varten.”

”Metsäverkossa metsänomistajan kannalta kätevää on se, että hän voi hoitaa metsäasioitaan silloin, kun se hänelle parhaiten sopii ja missä maailmankolkassa tahansa. 10 tunnin aikaero Kaliforniaan ei vaikuttanut asiaan millään tavalla.”

Mannisella on muutamia etämetsänomistaja-asiakkaita, joiden kanssa hän on tehnyt pari kolmekin kauppaa vuosien mittaan ilman, että on tavannut heitä lainkaan. ”Heidän palvelemistaan sähköinen kaupankäynti helpottaa entisestään. Erityisen hyvä asia on se, että voin tehdä karttatietojen avulla tarjouksen Metsäverkossa niillekin omistajajäsenille, joilla siellä ei vielä ole suunnitelmatietoja – metsänomistaja voi tehdä tarjouspyynnön sekä puukaupasta että metsänhoitotöistä.”

”Informoin kalifornialaista asiakastani asioiden etenemisestä, ja kerroinkin hänelle juuri kemera-tuen hakemisesta nuoren metsän kunnostukseen. Kun myös toimihenkilö voi lisätä kuvia Metsäverkko-asiakkaansa metsäsuunnitelmatietoihin, vien hoito- ja hakkuutöiden jälkeen ottamiani kuvia sinne. Tämä on uusi mukava mahdollisuus tarjota jotain extraa varsinkin etämetsänomistajille”, Manninen toteaa.

Metsäverkossa uusia toiminnallisuuksia

”Metsäverkkoon on syksyn mittaan saatu uusia toiminnallisuuksia”, jäsenpalvelupäällikkö Olli Kainulainen kertoo. ”Metsänomistaja saa nyt välittömästi sähköpostiinsa ilmoituksen, kun hänelle on tehty tarjous Metsäverkossa. Uutta on sekin, että palvelussa voi tarjota meille hankintapuuta ostettavaksi.”

Metsäomaisuuden hoitosopimusasiakkaat saavat vielä tässä kuussa käyttöönsä vuosisuunnitelmatyökalun, ja toimihenkilömme voi viedä sinne asiakkaalleen ehdotuksen vuosisuunnitelmaksi. ”Kun asiakas hyväksyy suunnitelman, sen sisältämät toimenpide-ehdotukset muuttuvat saman tien työtilauksiksi. Heidän puukauppansa toki hinnoitellaan edelleen kauppakohtaisesti”, Kainulainen huomauttaa.

Kainulainen muistuttaa omistajajäseniä vuoden loppuun saakka kestävästä kilpailusta, jossa sähköiset kaupat tänä vuonna tehnyt osallistuu viiden 1 000 euron arvoisen matkalahjakortin arvontaan.