Mahdolliset lumituhot syytä tarkistaa

Talvi saapui koko maahan melko myöhään, mutta lunta satoi eteläisessäkin Suomessa lopulta aika runsaasti. Kulunut talvi ei ollut erityisen paha lumituhojen kannalta. Mahdollisia tuhoja kannattaa kuitenkin tarkastaa erityisesti sellaisilla ylänkömäisillä alueilla, joille lunta yleensä kertyy tavallista enemmän.

Nuoret, liian kauan tiheässä kasvaneet metsät ovat kaikkein alttiimpia lumituhoille. ”Jos puusto on hyvin hoikkaa ja pitkää, se katkeaa helposti painavan lumikuorman alla varsinkin, jos metsä on hiljattain harvennettu. Lumituhoriski on suurimmillaan muutama vuosi harvennuksen jälkeen, vaikka lumi tekee tuhoja toki myös harventamattomissa metsissä”, metsän- ja luonnonhoitopalveluiden metsäasiantuntija Antti Pietarinen kertoo.

”Nuoret männyt ovat enemmän vaarassa kuin kuuset, sillä niiden tuuheampiin latvuksiin lumi tarttuu ja kertyy helpommin. Havupuu napsahtaa poikki lumen painosta, kovat tuulet vielä avittavat asiaa. Nuoret koivut sen sijaan saattavat taipua hyvinkin syvälle kaarelle ennen kuin menevät poikki. Eloon jäänyt, mutta pahasti taipunut koivu ei yleensä enää toivu entiselleen, havupuut toipuvat ’niiauksestaan’ niitä paremmin.”

Jos metsänomistaja huomaa metsässään lumituhoja, hänen on syytä ottaa yhteyttä tuttuun Metsä Groupin yhteyshenkilöönsä. Hän selvittää tuhojen laajuuden ja antaa niistä tarvittaessa vahinkoarvion vakuutusyhtiötä varten.

”Siellä täällä katkeilleet rungot kannattaa hoitaa metsästä omaan käyttöön, mutta jos niitä on harvennuskypsässä metsässä, meillä kannattaa teettää alueesta harvennusleimikko. Näin katkenneetkin puut saadaan harvennuksen yhteydessä pois metsästä”, Pietarinen sanoo.

Jos lumituhon takia metsä jää vajaatuottoiseksi eli kasvatettavaa puuta on enää hyvin harvassa, metsä voidaan joutua uudistamaan. Pietarinen muistuttaa, että tällaisiin tuhoihin on mahdollista saada kemera-tukea samalla tavalla kuin muissakin luonnontuhoissa, kun metsityshankkeen pinta-ala ylittää 0,5 hehtaaria. Myös tässä asiassa apua saa metsäasiantuntijaltamme.

Hyvin hoidettu metsä kestää paremmin tuhoja

Vaikka lumituhoja ei voi kokonaan välttää, hyvin hoidetut metsät kestävät niitä paremmin. ”Kaikenlaisten tuhojen riski pienenee, kun taimikot perataan ja harvennetaan ajallaan ja kasvatusmetsän harvennus tehdään oikea-aikaisesti. Näin toimien puista tulee jämäköitä ja vahvoja, kun ne pääsevät hyvissä olosuhteissa hallitsemaan omaa kasvualuettaan. ”

Jos löydät metsäsi lumituhoja, ota yhteyttä metsäasiantuntijaamme. Ja jos olet Metsäverkkoasiakkaamme, käy katsomassa verkkokaupan tarjous Pohjolan metsävakuutuksesta. Omistajajäsenenä saat 40 prosentin alennuksen ensimmäisen vuoden vakuutusmaksusta, jos teet vakuutushakemuksen verkkokauppamme kautta.