Metsä Group lisää laho- ja kolopuuta hakkuissa

Metsä Groupin harvennus- ja uudistushakkuissa tehdään jatkossa kaksi tekopökkelöä joka hehtaarille. Tekopökkelöt ovat metsänomistajien vapaaehtoinen lisä metsäluonnon hyväksi. Tämän ansiosta suomalaisiin metsiin syntyy satoja laho- ja kolopuita joka päivä, ympäri vuoden.

Metsä Groupin toteuttamissa hakkuissa tekopökkelö tehdään katkaisemalla lehtipuu 2-4 metrin korkeudelta. Tekopökkelö alkaa lahota muutamassa vuodessa, jolloin siitä hyötyvät lahottajat, hyönteiset ja monet metsälintulajit.

Metsä Group lehdistötiedote 20.9.2016

Tekopökkelöitä on tähän asti tehty, kun metsänomistaja on niitä toivonut. Lokakuusta 2016 alkaen Metsä Group kysyy jokaisen puukaupan yhteydessä metsänomistajalta, tehdäänkö hänen metsäänsä tekopökkelöitä.  Jos kaikki Metsä Groupin metsänomistaja-asiakkaat suostuvat niiden tekoon, suomalaisiin metsiin syntyy satoja tulevia laho- ja kolopuita joka päivä, ympäri vuoden.

”Uskomme, että valtaosa metsänomistajista haluaa turvata uhanalaisten lajien elinolosuhteita esimerkiksi tekopökkelöitä tekemällä”, metsäjohtaja Juha Mäntylä sanoo. ”Metsä Groupin käyttämän puun määrä kasvaa tulevaisuudessa, ja haluamme kantaa entistäkin vahvemmin vastuuta metsien kestävästä käytöstä. Metsien monimuotoisuutta ja uhanalaisten lajien elinoloja voidaan turvata tekemällä arkisia asioita isoilla pinta-aloilla.”

Kuollut tai lahonnut puu on monelle eliölajille tärkeä metsän rakennepiirre, jonka määrään kiinnitetään huomiota metsää uudistettaessa esimerkiksi säästöpuita jättämällä. Niiden myönteinen vaikutus on jo todettu.

”Nuoret ja varttuneet kasvatusmetsät ovat talousmetsistämme ne, joissa on vähiten lahopuuta. Tekopökkelöiden teko on helppo ja kustannustehokas tapa lisätä niissä laho- ja kolopuun määrää”, kertoo Metsä Groupin ympäristöpäällikkö Janne Soimasuo

Tekopökkelöistä syntyy metsään pystylahopuuta, jota ei synny esimerkiksi tuulenkaadoista. Pystypökkelössä on eri korkeudella erilaiset kosteusolosuhteet ja siten monenlaisia olosuhteita eri lajeille. Kolopesijän on helppo tehdä kolo pystyyn lahoavaan pökkelöön.

Kuvia tekopökkelöistä löytyy datapankista.

Lisätietoa tekopökkelöistä löytyy verkkosivuiltamme.

Juha Mäntylä, metsäjohtaja, Metsä Group, p. 050 352 5528
Janne Soimasuo, ympäristöpäällikkö, Metsä Group, p. 0500 587 099
Krista Kimmo, viestintäpäällikkö, Metsä Group, p. 050 526 4911

www.metsagroup.fi

Metsä Group on biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja ruoanlaittopapereihin. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2015 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 600 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 116 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare