Metsä Group teki Suomen ensimmäisen sähköisen puukaupan

Metsä Group lehdistötiedote

Metsänomistaja Jussi Salomäki teki Metsä Groupin kanssa Suomen ja tiettävästi myös maailman ensimmäisen sähköisen puukaupan 2.6.2015.

Ensimmäinen sähköinen puukauppa tehtiin Helsingissä 2.6. Kaupassa padasjokelainen metsänomistaja Jussi Salomäki myi Metsä Groupille noin tuhat kuutiometriä puuta. Kaupassa on sekä uudistus- että harvennushakkuita.

”Kyseessä on merkittävä päänavaus puukaupalle ja metsänhoitopalveluille jopa maailmanlaajuisesti. Sähköinen kaupankäynti on tuttua vähittäiskaupasta. Haluamme tarjota asiakkaillemme helpon tavan hoitaa metsäasioita ajasta ja paikasta riippumatta”, sanoo jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen Metsä Groupista.

Salomäki osti samassa kaupassa uudistushakkuisiin maanmuokkauksen ja taimien istutuksen keväälle 2016 ja harvennushakkuisiin ennakkoraivauksen. Kauppa tehtiin Metsä Groupin uudistetussa Metsäverkko.fi-palvelussa. Jussi Salomäki hyväksyi kaupasta tehdyn tarjouksen pankkitunnuksillaan.

”Vihdoinkin puukaupan voi toteuttaa verkossa luotettavasti. Kun metsävaratiedot saadaan nyt suoraan järjestelmästä, jää enemmän aikaa metsätalouden kehittämiseen. Puhelimeen ladattu Metsäverkon mobiilisovellus nopeuttaa myös omaa päätöksentekoa, kun metsänhoitotyöt voi tilata suoraan maastosta”, sivutoiminen metsätalousyrittäjä Salomäki sanoo.

Kun metsänomistaja pyytää Metsäverkossa tarjouksen puistaan tai metsänhoitotöistä, hänelle nimetty metsäasiantuntija käy metsässä kohteella ja ottaa yhteyttä viikon kuluessa tarjouspyynnöstä. Myös kaikki kauppoihin liittyvät asiakirjat tallentuvat palveluun.

Metsäverkko on suunniteltu yhdessä metsäomistajien kanssa. Salomäki on ollut mukana kehittämässä palvelua.

Yhä useampi metsänomistaja asuu etäällä metsästään tai metsää on usealla paikkakunnalla. Metsäverkko helpottaa ennen kaikkea tällaisten metsäomistajien metsäomaisuuden hoitoa. Palvelu helpottaa myös yhteisomistuksessa olevien metsien hoitoa. Sähköinen puukauppa Metsä Groupin kanssa on toistaiseksi mahdollista vain Metsäliitto Osuuskunnan jäsenille.

Kuvia median käyttöön voi ladata täältä.

Juha Jumppanen, jäsenpalvelujohtaja, Metsä Group, puh. 050 3844 808
Jussi Salomäki, metsänomistaja, p. 040 864 3330
Krista Kimmo, viestintäpäällikkö, Metsä Group, puh, 050 526 4911

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoinen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, ensikuitukartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2014 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 10 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 122 000 suomalaista metsänomistajaa.