Metsä Group yli kolminkertaistaa FSC®-sertifioidun metsäpinta-alansa

Metsä Group lehdistötiedote 18.11.2015

Sallan ja Kemijärven yhteismetsien liittyminen Metsä Groupin FSC®-ryhmäsertifikaattiin nostaa sen pinta-alan 150 000 hehtaariin.

Sallan ja Kemijärven yhteismetsien omistamat metsät, yhteensä vajaat 110 000 hehtaaria, on liitetty mukaan Metsä Groupin FSC-ryhmäsertifikaattiin, jonka pinta-ala nousee näin 150 000 hehtaariin. Ulkopuolisen tahon varmentama metsäsertifiointi kertoo, että talousmetsiä hoidetaan ja käytetään vastuullisesti.

”Tietyt asiakkaamme haluavat osan puustaan FSC-sertifioituna. Laajentuminen auttaa meitä palvelemaan näitä asiakkaita entistäkin paremmin. Olemme erittäin tyytyväisiä, että Sallan ja Kemijärven yhteismetsät ovat liittyneet ryhmäsertifikaattiimme”, sanoo Metsä Groupin Suomen puukaupan ja metsäpalveluiden johtaja Yrjö Perälä

”FSC-sertifioinnilla varmistamme, että yhteismetsän puulle on kysyntää. Se turvaa myös metsien muiden arvojen säilymisen”, kertoo Kemijärven yhteismetsän hoitokunnan puheenjohtaja Antti Kerkelä

Sallan yhteismetsän hoitokunnan puheenjohtaja Timo Jumisko kertoo heidän katsovan tulevaisuuteen. ”FSC-sertifioitujen lopputuotteiden kysyntä kasvaa. Haluamme olla edelläkävijöiden joukossa.”

”Olemme tyytyväisiä, että Metsä Group edistää FSC-ryhmäsertifioitintia. FSC-sertifioidun puun kysyntä kasvaa voimakkaasti, ja siitä on Suomessa selkeästi pulaa. On hienoa, että yhteismetsät ovat lähteneet mukaan FSC:hen”, sanoo Suomen FSC:n pääsihteeri Anniina Kostilainen.

Metsä Group sai FSC-ryhmäsertifikaatin vuonna 2012. Tähän mennessä se on kattanut noin 40 000 hehtaaria, johon on kuulunut sekä konserniyhtiöiden että yksityisten metsiä. Metsä Groupin emoyhtiön Metsäliitto Osuuskunnan sopimusasiakkaat voivat liittyä FSC-ryhmäsertifikaattiin. Yhä useampi sopimusasiakas liittääkin metsänsä ryhmäsertifikaattiin.

”Metsä Groupin tavoitteena on, että kaikesta hankkimastamme puusta yli 80 prosenttia on sertifioitu. Vuonna 2014 hankitusta puusta 84 prosenttia oli sertifioitu PEFC™:n tai FSC®:n mukaisesti. Osuus on kansainvälisessä vertailussa ja toimialallamme erittäin korkea. Puun alkuperän tunnemme aina sataprosenttisesti,” sanoo Metsä Groupin ympäristöjohtaja Jussi Ripatti

Suomen talousmetsistä on FSC-sertifioitu kuusi prosenttia. Lähes 90 prosenttia on PEFC-sertifioitu. Ryhmäsertifiointi on yksi keino edistää kestävää metsätaloutta yhdessä eri metsänomistajien kesken, koska se on yksilöllistä sertifiointia helpompi ja edullisempi tapa sertifioida metsiä.

Linkki kuvaan.

Harri Hyppänen, ostopäällikkö, Metsä Group, p. 050 532 0016
Timo Jumisko, puheenjohtaja, Sallan yhteismetsän hoitokunta, p. 040 179 4017
Antti Kerkelä, puheenjohtaja, Kemijärven yhteismetsän hoitokunta, p. 040 533 0457
Anniina Kostilainen, pääsihteeri, FSC Suomi, p.045 801 4333
Krista Kimmo, viestintäpäällikkö, Metsä Group, p.050 526 4911

Metsäliitto Osuuskunnan FSC-lisenssikoodi on FSC-C014476.

www.metsagroup.com

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, ensikuitukartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2014 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 800 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 122 000 suomalaista metsänomistajaa.