Metsä Groupin ja sähköyhtiöiden yhteistyö parantaa työturvallisuutta metsissä merkittävästi

Metsä Group lehdistötiedote 23.9.2015

Metsä Groupin ja korjuuyrittäjien tietojärjestelmissä näkyy nyt sähkölinjoja 130 000 kilometriä. Riski sähkölinjaan osumisesta hakkuussa tai metsäkuljetuksessa pienenee merkittävästi.

Metsissä ja teiden varsilla kulkee paljon pienjännitelinjoja, jotka eivät yleensä näy peruskartoissa. Metsä Groupin kanssa yhteistyösopimuksen tehneet sähköyhtiöt ovat toimittaneet yritykselle tiedot sähkölinjoistaan, jotka on viety sen paikkatietojärjestelmään. Järjestelmän kautta ne välittyvät myös Metsä Groupin sopimusyrittäjien käyttöön. Yhteistyön ansioista sähkölinjoja näkyy tietojärjestelmissä yhteensä noin 130 000 kilometriä.

”Metsissä toimitaan kaikkina vuoden ja vuorokauden aikoina, säässä kuin säässä. Tieto sähkölinjojen sijainnista parantaa työturvallisuutta merkittävästi”, tuotantopäällikkö Pasi Arkko Metsä Groupilta sanoo.

Metsä Groupin korjuutöissä liikkuu päivittäin noin 1000 hakkuukonetta ja kuormatraktoria. Jos tietoa sähkölinjan sijainnista ei ole, metsäkone tai kaadettava puu voi osua sähkölinjaan. Tällöin seurauksena on vähintään sähkökatkos, pahimmillaan sähköisku kuljettajalle.

”Tieto sähkölinjojen sijainnista on oleellinen käytännön työturvallisuutta lisäävä asia”, vahvistaa johtaja Kai Laaja koneurakointiyritys Metsä-Multia Oy:stä. ”Linjojen havaitseminen maastossa on ajoittain vaikeaa. Esimerkiksi syyssateella pimeässä kuusikossa musta jännitelinja on lähes näkymätön”, Laaja sanoo.

”Sekä työturvallisuus että sähkön toimitusvarmuus paranevat. Koko yhteiskunta hyötyy tällaisesta yhteistyöstä”, Elenian käyttöpäällikkö Turo Ihonen kiittelee.

Metsä Groupilla on yhteistyösopimus Elenian, Pohjois-Karjalan Sähkön, Järvi-Suomen Energian ja Kymenlaakson sähkön kanssa.  Näiden yhtiöiden sähkölinjat näkyvät nyt Metsä Groupin ja sen sopimusyrittäjien karttajärjestelmissä.

Sähköyhtiöt puolestaan saavat Metsä Groupilta metsäkoneet linjojen raivaukseen myrsky- tai lumituhon sattuessa. Yhteistyö on laajuudessaan Suomessa ainutlaatuista.

Arkko arvioi, että sähkölinjatiedot kattavat noin 40 prosenttia Metsä Groupin toiminta-alueesta. ”Haluamme laajentaa toimintamallia myös muiden sähköyhtiöiden alueille”, hän sanoo.

Linkki kuviin.

Pasi Arkko, tuotantopäällikkö, Metsä Group, puh. 0500 204 742
Turo Ihonen, käyttöpäällikkö, Elenia Oy, puh. 040 7522 919
Kai Laaja, johtaja, Metsä-Multia Oy, puh. 0400 342 629
Krista Kimmo, viestintäpäällikkö, Metsä Group, puh. 050 526 4911

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, ensikuitukartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2014 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 10 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 122 000 suomalaista metsänomistajaa.