Osuuskuntien jäsenten verotuksen muutos astui voimaan

Eduskunta hyväksyi 10.12.2014 täysistunnossa hallituksen lainmuutosesityksen osuuskuntien jäsenten verotuksen muuttamisesta. Lainmuutos astui voimaan 1.1.2015.

Lainmuutoksen myötä alle 5 000 euron suuruisista osuuskoroista 25 prosenttia on veronalaista pääomatuloa ja 75 prosenttia verotonta tuloa. Sen sijaan 5 000 euron ylittävältä osuudelta 15 prosenttia osuuskorosta on verotonta tuloa ja 85 prosenttia veronalaista pääomatuloa.

Metsäliitto Osuuskunnan osalta tämä koskee sääntömääräisistä osuuksista ja lisäosuuksista maksettavia korkoja.

Vuodelta 2013 Metsäliitto Osuuskunta maksoi korkoja osuussijoituksille yhteensä 44,5 miljoonaa euroa.

Yrityksestä

Metsä Forestwww.metsaforest.com Metsä Forest on markkinajohtaja puukaupassa ja metsäenergiassa Suomessa. Se vastaa Metsä Groupin puunhankinnasta ja tarjoaa emoyhtiö Metsäliitto Osuuskunnan omistajajäsenille kattavat puukaupan sekä metsän- ja luonnonhoidon palvelut. Metsäliitto Osuuskuntaan kuuluu noin 104 000 metsänomistajaa, jotka omistavat yhteensä lähes puolet Suomen yksityismetsistä. Metsä Forestin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 900 henkilöä.