Tarvitsetko VeroApua?

Nyt on metsäveroilmoituksen teko helppoa! Olemme julkaisseet verkkosivuillamme VeroApu-ohjeen, jossa käydään kohta kohdalta lävitse yleisimmät metsäverotuksen asiat käytännön esimerkkien avulla.

VeroApu on maksuton ja kaikkien saatavilla. Se on hyödyllinen ensi kertaa metsäveroilmoituksen tekeville metsänomistajille tai heille, jotka laativat ilmoituksen sen verran harvoin, että asioita on hyvä palauttaa mieleen.

”Metsätalouden veroilmoitus on tehtävä silloin, kun metsänomistaja saa puunmyyntituloja. Moni täyttääkin metsäveroilmoituksen vasta tuolloin, vaikka myös pelkät metsään liittyvät menot kannattaisi ilmoittaa verottajalle”, metsäasiantuntija Marja-Liisa Riipinen Pääkaupunkiseudun palvelutoimistosta sanoo.

”Varsinkin ensikertalaiset pitävät verottajalta saatavaa vero-ohjeistusta hieman monimutkaisena. Jos kyseessä on normaali verotustilanne, uskon, että metsänomistaja pystyy täyttämään metsävero- eli 2C-lomakkeen VeroApu-ohjeen avulla”, Riipinen arvelee. ”Mutta jos veroilmoitukseen täytyy kirjata esimerkiksi poistoja, kannattaa katsoa myös verottajan antamia ohjeita – niihinkin pääsee suoraan VeroAvusta.”

”VeroApu-ohjeen voi katsoa läpi selostettuna videoesityksenä tai tarkistaa siitä vain itseään koskevat kohdat klikkaamalla verolomakkeen soluja,” markkinoinnin asiantuntija Sini Ruuskanen esittelee.

VeroAvun pohjana on 2C-lomake. Siihen on merkitty vihreällä pohjalla yleisimmät kohdat, joihin verottajaa varten lukuja pitää kirjata. ”Solua klikkaamalla aukeaa ohje, josta näkee esimerkin avulla, mikä summa kohtaan tulee merkitä”, Ruuskanen jatkaa.

Metsäverkon käyttö helpottaa veroasioiden hoitoa

VeroAvusta näkee hyvin myös sen, mitä hyötyä Metsäliitto Osuuskunnan jäsenelle on Metsäverkko-palvelusta. Metsäverkossa kirjanpito ja veroilmoituksen laadinta käy helposti. Metsäkirjanpidosta saa suurimman osan verotustiedoista suoraan verolomakkeelle. Palveluun voi tutustua osoitteessa www.metsaverkko.fi.

”Esimerkiksi Metsä Groupin kanssa tehtyjen puukauppojen tulot ja metsänhoitotöihin liittyvät menot ovat poimittavissa kirjanpitoon yhdellä klikkauksella”, Riipinen toteaa. ”Metsänomistajan täytyy vain tarkistaa tietojen paikkansapitävyys ennen kuin hän siirtää luvut verolomakkeelle.”

Kokonaan uutta on se, että vuoden 2013 metsäveroilmoituksen voi lähettää verottajalle sähköisesti suoraan Metsäverkosta. Tämä toiminto tulee käyttöön tammikuussa.

Ota VeroApu käyttöösi!