• Metsä Group/

Metsä Tissue allekirjoitti Georgia-Pacificin kanssa lisenssisopimuksen Lotus-brändin käytöstä Venäjällä

Metsäliitto-konserniin kuuluva Metsä Tissue on allekirjoittanut yksinoikeudella lisenssisopimuksen johtavan pehmopaperia, pakkauksia ja puutuotteita valmistavan Georgia-Pacific LLC:hen kuuluvan Georgia-Pacific ZAO:n kanssa. Lisenssisopimus oikeuttaa Metsä Tissuen valmistamaan, myymään ja markkinoimaan kuluttajille suunnattuja Lotus®-pehmopaperituotteita Venäjällä. Metsä Tissue on Euroopan johtava pehmopaperituotteiden valmistaja ja maailman johtava ruoanlaittopapereiden valmistaja.

Solmitun lisenssisopimuksen lisäksi Metsä Tissue ostaa valikoidun osan Lotuksen® valmistuotevarastosta Venäjällä. Metsä Tissue aloittaa tunnetun Lotus®-brändin valmistuksen ja myynnin Venäjällä omien kuluttajabrändiensä Lambin ja Molan lisäksi. Georgia-Pacificin Lotus®-kuluttajatuotteiden myynti Venäjällä oli viime vuonna noin 20 miljoonaa euroa.

Sopimuksen myötä Georgia-Pacific siirtää Venäjän liiketoiminnan painopistettään suurkuluttajamarkkinaan. Georgia-Pacific jatkaa Lotus®-kuluttajabrändin valmistusta, myyntiä ja markkinointia muilla EMEA-alueensa markkinoilla.

Kauppa on tarkoitus toteuttaa kolmannen vuosineljänneksen lopussa, minkä jälkeen Metsä Tissue aloittaa Lotus®-tuotteiden valmistuksen ja myynnin venäläisille asiakkaille.

Sopimus vahvistaa Metsä Tissuen asemaa Venäjän kuluttajille suunnatulla pehmopaperimarkkinalla, ja yhtiöstä tulee markkinan toiseksi suurin brändituotteiden toimittaja. Sopimus tukee Metsä Tissuen aiemmin julkistamaa tavoitetta hakea brändikasvua Venäjällä. “Kauppa on luonnollinen jatkumo päätöksellemme kehittää Venäjän liiketoimintaamme edelleen”, Metsä Tissuen toimitusjohtaja Hannu Kottonen sanoo.

Metsä Tissue aloitti liiketoiminnan Venäjällä vuonna 2004 ja on sen jälkeen perustanut kaksi toimistoa Moskovan alueelle. Vuonna 2008 yhtiö aloitti Lambi- ja Mola-kuluttajatuotteiden ja Katrin-suurkuluttajatuotteiden jalostamisen Naro Fominskissä Moskovan lähellä.

Hannu Kottonen, toimitusjohtaja
Puhelin: +358 1046 54959
Sähköposti: hannu.kottonen@metsatissue.com

Kari Muttilainen, johtaja, strategiset projektit
Puhelin: + 358 10 4694 563
Sähköposti: kari.muttilainen@metsatissue.com

Marja-Leena Dahlskog, viestintäpäällikkö
Puhelin: +358 1046 55149
Sähköposti: marja-leena.dahlskog@metsatissue.com

Metsä Tissue on johtava pehmopaperituotteiden toimittaja eurooppalaisille kotitalouksille ja suurtalouksille. Olemme myös maailman johtava ruoanlaittopapereiden toimittaja. Päätuotemerkkimme ovat Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin ja SAGA. Meillä on tuotantolaitoksia Puolassa, Ruotsissa, Saksassa, Suomessa, Slovakiassa ja Venäjällä ja työllistämme noin 3 200 henkeä. Liikevaihtomme on noin 940 miljoonaa euroa. Metsä Tissue kuuluu Metsäliitto-konserniin.