Metsä Tissue käynnistää kolmivuotisen Puolaan suunnatun investointiohjelman

Metsäliitto-konserniin kuuluva Metsä Tissue Oyj, Euroopan johtava pehmo- ja ruoanlaittopaperien valmistaja, käynnistää kolmivuotisen Puolaan suunnatun investointiohjelman. Yhtiö investoi noin 55 miljoonaa euroa Etelä-Puolassa sijaitsevaan Krapkowicen tehtaaseen.

Suunnitelma on osa yhtiön toukokuussa 2010 julkistamaa kehitysohjelmaa, jonka tarkoituksena on vahvistaa yhtiön markkina-asemaa Manner-Euroopassa, lisätä tuotantokapasiteettia sekä vahvistaa brändi-, tuote- ja palvelutarjoomaa. Samalla yhtiö nostaa tuottavuuttaan keskittämällä Puolan pehmopaperituotannon yhteen tuotantolaitokseen ja yhdenmukaistamalla konekantaa.

“Investointiohjelma kattaa kaksi uutta paperikonetta, hankkeeseen liittyvät rakennukset ja infrastruktuurin sekä Krapkowicen tehtaan paperikone 6:n osittaisen modernisoinnin. Kaksi vanhempaa konetta – paperikone 11 Konstancin-Jeziornan tehtaalla lähellä Varsovaa ja paperikone 5 Krapkowicen tehtaalla – aiotaan sulkea. Krapkowicen investointiohjelman ansiosta pehmopaperikapasiteetin nettolisäys Puolassa on noin 35 000 tonnia”, sanoo teknologia- ja tuotantojohtaja Lars Warvne. “Lisäksi investoimme uuteen suurkuluttajaliiketoiminnan jalostuslinjaan ja rakennutamme uudet vuokrattavat jalostus- ja varastointitilat. Muutto vanhoista varastotiloista yhteen yksikköön tehostaa sekä tavarankäsittelyä että jakelua. Paperikoneet toimittaa Voith Paper.”

Manner-Euroopassa toteutettavat investoinnit sekä konekannan yhdenmukaistaminen tehostavat tuotantokapasiteetin käytettävyyttä ja siten myös tehtaiden välistä joustavuutta vahvistaen näin yrityksen toimitusvarmuutta.

“Suunnitelluilla toimenpiteillä vahvistamme yhtiömme tarjoomaa niin asiakkaillemme kuin kuluttajillekin. Samalla tuotantotehokkuutemme ja ympäristösuorituskykymme paranevat entisestään”, sanoo Metsä Tissuen toimitusjohtaja Hannu Kottonen. “Investoinnit ovat myös edellytys tavoitteellemme nostaa Metsä Tissuen tuotebrändit entistä kovempaan kasvuun.”

Metsä Tissue on johtava pehmopaperituotteiden toimittaja eurooppalaisille kotitalouksille ja suurtalouksille. Olemme myös maailman johtava ruoanlaittopapereiden toimittaja. Päätuotemerkkimme ovat Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin ja SAGA. Meillä on tuotantolaitoksia Puolassa, Ruotsissa, Saksassa, Suomessa, Slovakiassa ja Venäjällä ja työllistämme noin 3 200 henkeä. Liikevaihtomme on noin 940 miljoonaa euroa. Metsä Tissue kuuluu Metsäliitto-konserniin.

Toimitusjohtaja Hannu Kottonen
Sähköpostiosoite: hannu.kottonen@metsatissue.com