Metsä Tissue kouluttaa henkilöstöään kestävän kehityksen teemoista yhteistyössä WWF Suomen kanssa

YK:n kansainvälisen metsävuoden kunniaksi Metsä Tissue tarjoaa henkilöstölleen koulutusta kestävän kehityksen teemoista sekä kattavan tietopaketin vastuullisesta metsätaloudesta ja maailman metsien tilasta. Koulutuksen järjestävät yhteistyössä Metsäliitto, Metsä Tissue ja WWF Suomi.

Metsäliitto-konserni solmi aiemmin tänä vuonna yhteistyösopimuksen WWF Suomen kanssa. Sopimuksen puitteissa Metsäliitto-konserniin kuuluva Euroopan johtava pehmopaperi- ja ruoanlaittopaperituotteiden toimittaja Metsä Tissue tarjoaa koulutusta lähes sadalle työntekijälleen useassa Euroopan maassa kestävään kehitykseen liittyvistä teemoista. Aiheina ovat muun muassa vesi- ja hiilijalanjälki, metsäsertifiointi sekä ympäristömerkit ja ympäristönhallintajärjestelmät. WWF:n edustajat ovat osallistuneet vuoropuheluun luennoimalla maailman metsien tilasta.

”Olemme järjestäneet neljä kokopäiväistä koulutustilaisuutta kolmessa eri Euroopan maassa. Viides koulutus järjestetään tammikuussa 2012 Ruotsissa Skandinavian henkilökunnalle. Lisäksi työntekijöille tarjotaan intranetin välityksellä WWF:n kehittämä sähköinen itseopiskelutyökalu”, kertoo Metsäliiton kestävän kehityksen ja edunvalvonnan johtaja Riikka Joukio.

”Vastuullisuus on kaiken toiminnan pohja sekä Metsäliitto-konsernissa että Metsä Tissuella. Kestävän kehityksen periaatteiden mukainen toiminta on osa jokaisen työntekijän ja esimiehen arkea”, sanoo toimitusjohtaja Hannu Kottonen. ”Toivomme myös vuoropuhelua WWF:n ja työntekijöidemme välillä. Parhaat ideat eivät useinkaan tule yksittäisiltä henkilöiltä tai homogeenisilta ryhmiltä, vaan tarvitaan yhteistyötä ja erilaisia näkökulmia yhteisiin huolenaiheisiin”, hän lisää.

”Meillä on hieno tarina kerrottavana. Käyttämämme raaka-aine puukuitu on uusiutuva materiaali, joka on peräisin joko kestävästi hoidetuista metsistä tai keräyspaperista. Toimintamme on ympäristötehokasta, ja kaikki paperituotteemme voi joko kompostoida tai polttaa. Nykyään niin asiakkaat kuin kuluttajatkin ovat kiinnostuneita kuulemaan tarinamme yksityiskohtineen lukujen, sertifikaattien ja merkintöjen tukemana. Siksi haluammekin tukea työntekijöitämme jakamaan ja vastaanottamaan arvokasta tietoa kestävään kehitykseen liittyvissä asioissa”, Kottonen lisää.

”Keskusteluissa niin asiakkaiden kuin kollegoidenkin kanssa käy ilmi, että jaamme usein samat ajatukset ja huolet ekologisesta jalanjäljestämme”, sanoo AfH-liiketoiminnan Iso-Britannian ja Irlannin myyntijohtaja Mark Dewick, joka osallistui koulutukseen lokakuussa. ”Uskon, että parannuksia voidaan tehdä läpi koko arvoketjun – puuntaimesta kuluttajan kompostiin tai keräyspaperisäiliöön saakka. Parantaaksemme toimintatapoja entistä vastuullisempaan suuntaan tarvitsemme avainasioiden syvällistä ymmärtämistä, toimivaa vuoropuhelua ja tietenkin vahvaa sitoutumista tavoitteisiin. Koulutus on antanut minulle työkaluja syventää keskusteluja eri sidosryhmien kanssa”.

Toimitusjohtaja Hannu Kottonen
Puhelin: +358 (0) 1046 54959
Sähköposti: hannu.kottonen@metsatissue.com

Viestintäpäällikkö Marja-Leena Dahlskog
Puhelin: +358 (0)1046 55149
Sähköposti: marja-leena.dahlskog@metsatissue.com

Metsä Tissue on yksi Euroopan johtavista pehmopaperituotteiden toimittajista kotitalouksille ja suurkuluttajille. Yhtiö on myös maailman johtava ruoanlaittopaperien valmistaja. Metsä Tissuen tuotemerkkejä ovat Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin, Fasana ja SAGA. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Puolassa, Ruotsissa, Saksassa, Slovakiassa, Suomessa ja Venäjällä, ja sen liikevaihto on 940 miljoonaa euroa. Metsä Tissuen palveluksessa on 3 200 henkilöä. Metsä Tissue kuuluu Metsäliitto-konserniin.