Open Source Wood -voittaja: ClipHut-puurakennusärjestelmä

ClipHut on innovatiivisiin liitoksiin perustuva rakennusjärjestelmä, jonka on kehittänyt saksalaisen Ostwestfalen-Lippen ammattikorkeakoulun monialainen tiimi. Tiimin visiona oli kehittää uusia ratkaisuja, jotka helpottavat rakentamista ja tekevät siitä edullisempaa. Suunnitteluohjelma tuottaa annetuilla parametreillä rakennukseen tarvittavien komponenttien piirustukset, jotka on mukautettu paikallisiin rakennussäännöksiin.

Rakennusjärjestelmä perustuu innovatiiviseen liitosmekanismiin, joka yhdistää osat tukevasti toisiinsa. Käyttäjä määrittelee haluamansa rakennuksen mitat ja muodot hyödyntäen ClipHut-ohjelmiston pisteruudukkoa. Järjestelmä luo laskelmien perusteella rakennesuunnitelman ja tuottaa komponenttipiirustukset käyttäjälle.

”Käyttäjälle ei toimiteta valmiita osia, vaan hän toimittaa itse piirustukset puusepälle tai yritykselle, joka pystyy valmistamaan osat CNC-työstökoneella, 3D-tulostimella tai jollain muulla sopivalla laitteella”, kertoo ClipHutin projektipäällikkö Maria Wilkens.

Rakennuksen mittapiirustusten, komponenttien numerointijärjestelmän ja yksinkertaisten liitosten ansiosta kokoaminen on helppoa myös maallikolle, jolla on rajallisesti kokemusta rakentamisesta.

Edullinen ja joustava rakennusjärjestelmä Kerto LVL:lle

Järjestelmällä suunnitelluissa rakennuksissa voidaan käyttää erilaisia puupohjaisia materiaaleja. Tiimin mielestä Kerto LVL sopii erityisen hyvin ClipHut-talojen rakennusmateriaaliksi.

”Kerto LVL on laadukas, luja ja mittatarkka materiaali. Siksi liitokset kestävät suurempia kuormia, voidaan tehdä pidempiä jännevälejä ja joissakin tapauksissa materiaalia tarvitaan tavallista vähemmän”, kertoo suunnittelutiimin jäsen Thomaz Vieira. ”Muita etuja ovat mahdollisuus rakentaa korkeampia rakennuksia ja lisätä kerroksia. Lisäksi rakennuksen käyttöikä pitenee.” Ympäristöystävällisten Kerto LVL -tuotteiden käyttö nopeuttaa rakentamista, ja niiden materiaalitehokkuuden ansiosta voidaan toteuttaa kevyempiä rakenteita.

Open Source Wood -palkinto

ClipHut-konseptille on myönnetty Metsä Woodin Open Source Wood -palkinto. Open Source Wood on yhteisöllinen verkkopalvelu, jossa arkkitehdit ja rakennesuunnittelijat voivat jakaa puuelementtirakentamisen innovaatioitaan. Käyttäjät voivat ladata suunnitelmiaan ja konseptejaan alustalle saadakseen niistä palautetta ja tehdäkseen yhteistyötä toisten puurakentamisen ammattilaisten kanssa. Metsä Woodin asiantuntijat arvioivat työt, ja niistä innovatiivisimmat, kuten ClipHut, palkitaan.

”ClipHut on ensimmäinen näkemäni konsepti, jossa muutamasta erilaisesta osasta voidaan koota lähes loputtomasti erimuotoisia rakennuksia. Esivalmistettujen elementtien yhdistäminen toisiinsa yksinkertaisilla liitoksilla mahdollistaa nopean rakentamisen paikan päällä”, sanoo Metsä Woodin teknisen asiakaspalvelun johtaja Jussi Björman

ClipHut-tiimi: Thomaz Vieira (järjestelmäkehittäjä, projektijohtaja), Tomás Mena (järjestelmäkehittäjä, tiedonhallintapäällikkö), Maria Wilkens (projektipäällikkö, tiedotuspäällikkö)

Lue lisää ClipHut-puurakennusjärjestelmästä

Kuvat: https://databank.metsagroup.com/l/7mdm_KcT9jXd

Lisätietoa:

Viivi Kylämä, Markkinointipäällikkö, Metsä Wood, viivi.kylama@metsagroup.com, puh. +358 40 820 9850

www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita rakentamiseen, teollisuuteen sekä jakelijakumppaneille. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoisesta puuraaka-aineesta. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2017 oli 0,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 400 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.