Pariisi rakentuu ylöspäin: ratkaisu moneen haasteeseen

Maailman hyperkaupungistuminen ja kaupunkien laajentuminen asettaa kasvavia vaatimuksia asuinrakentamiselle. Pariisin rakennuslupaluvut kertovat kasvavasta kiinnostuksesta lisäkerrosrakentamiseen.

Lisäkerrosrakentaminen on yksinkertainen ja tehokas ratkaisu kiinteiden rakenteiden laajentamiseen ja rakennusten ulkonäön kohentamiseen. Keveytensä ja helppokäyttöisyytensä ansiosta Kerto® LVL on ihanteellinen materiaali puurakenteisten laajennusten suunnitteluun ja rakentamiseen kaupunkiympäristöissä.

Lisäkerrosrakentamisessa merkittäviä mahdollisuuksia

Pariisin kaupunki antoi vuosina 1990–2011 luvan 1 200 lisäkerrosrakentamishankkeelle. Rakennuslupahakemuksia tuli tuona aikana yli 31 000 ja lupapyyntöjä kirjattiin yli 65 000. Luvut ovat osoitus trendistä, jonka myötä kaupunki voi kasvaa ylöspäin.

”Nyt on välttämätöntä aloittaa määrätietoisesti ja laajassa mittakaavassa uusi aikakausi asuntojen suunnittelussa ja rakentamisessa”, sanoo Ranskan asuntoministeri Emmanuelle Cosse. ”Lisäkerrosrakentaminen on yksi ratkaisu kaupunkien laajentumisen haasteisiin.”

Ranska luopui vuonna 2013 käyttöön otetusta kaupunkien rakentamistiheyttä koskevasta sääntelystä ja pani täytäntöön vuonna 2014 asuntojen saatavuutta ja kaupunkien peruskorjausta koskevan lain. Se antoi uutta pontta kaupunkien lisäkerrosrakentamiselle ja puurakenteisille laajennuksille. Tiheästi rakennetulle Pariisille se on houkutteleva vaihtoehto: kaupunki pyrkii laajentamaan asuntokantaa edistämällä vihreää kaupunkirakentamista ja peruskorjaamista.

Laajennuksia elementeistä

Rakennusten laajentaminen ylöspäin on looginen ratkaisu kaupunkien asuntotarpeeseen. Puurakenteisten elementtien ansiosta lisäkerrosrakentaminen on nopeaa ja taloudellista.

Arkkitehti Laurent Pillaud oli mukana Poissyn kunnassa toteutetussa peruskorjaushankkeessa, jossa kohteeseen tehtiin laajennus lisäämällä kerros vanhan rakennuksen päälle. Hän pitää puurakenteisia laajennuksia ehdottoman tehokkaana tapana tuottaa ja muuttaa asuntokantaa kaupunkialueilla.

”Lisäkerrosrakentamisessa etuna ovat elementit”, Pillaud sanoo. ”Kukin laajennusosa koostuu kolmesta tai neljästä moduulista sekä katosta. Ne rakennetaan valmiiksi tehtaalla ja pystytään asentamaan jo toimituspäivänä.”

Pariisi innoitti arkkitehteja ”City Above the City” -kilpailussa

Pariisi oli innoituksen lähteenä myös ainutlaatuisissa ja kunnianhimoisissa kilpailutöissä Metsä Woodin viimevuotisessa arkkitehtuurikilpailussa. Fabrice Davidin ja Marion Brièren The Pods -projektissa suunniteltiin laajennusosa läntiseen Pariisiin.

The Pods

The Pods sijoittuu yli 50 vuotta sitten rakennettuun kaupunginosaan, jonka arkkitehtuuri oli jo menettänyt viehätyksensä. Kalifornialainen taiteilija Shepard Fairey oli aiemmin luonut alueella sijaitsevaan rakennukseen vaikuttavan ”Rise Above Rebel” -seinämaalauksen. The Pods suunniteltiin saman rakennuksen laajennukseksi.

”Seinämaalauksen inspiroimana ehdotimme puurakenteisten asuntojen rakentamista 82 metriä pitkälle ja 16,5 metriä leveälle kattoalueelle. Suunnitelmallamme haluamme rikkoa rajoja, suhtaudumme siihen intohimoisesti”, David kertoo.

Lue lisää lisäkerrosrakentamisesta Pariisissa.

Kuvat: http://databank.metsagroup.com/l/hmHGqJ8WHntv

Lisätietoja:
Henni Rousu, Marketing Manager, Metsä Wood, tel. +358 40 5548388, henni.rousu@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita rakennus-, teollisuus- ja jakeluasiakkaiden tarpeisiin. Valmistamme tuotteemme pohjoisesta puusta, joka on ensiluokkainen, kestävää kehitystä tukeva raaka-aine. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2016 oli 0,5 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.