Pro Nemus -vierailukeskus on Metsä Woodin insinööripuutuotteiden tyylinäyte

Metsä Groupin uusi vierailukeskus Äänekoskella on malliesimerkki puurakentamisen nopeudesta. Metsä Woodin Kerto LVL -tuotteiden nopeus, keveys ja ympäristöystävällisyys pääsevät oikeuksiinsa tuhat-neliöisessä puurakennuksessa, jossa yhdistyvät teollisesti valmistetut elementit, arkkitehtoniset erityisratkaisut sekä pikkutarkka puusepäntaito.

Rakennuksen puinen pilari-palkkirunko sekä tehdasvalmisteiset seinä-, lattia- ja kattoelementit on valmistettu Kerto® LVL -tuotteista. Valmiissa kohteessa puumateriaalit ja monet rakennustekniset ratkaisut on jätetty näkyviin osaksi näyttelykokonaisuutta. Metsä Woodin puutuotteita on käytetty monipuolisesti myös vierailukeskuksen sisustuksessa ja visuaalisissa ratkaisuissa.

Tehdasvalmisteisilla puuelementeillä nopeasti valmista

Pro Nemus -vierailukeskuksen puurungon ja -elementit toimitti heinolalainen VVR Wood Oy. Runkojärjestelmä perustuu Metsä Woodin Kerto® LVL -tuotteisiin, joista on valmistettu myös kohteen kerrannaisliimatut pilarit ja palkit. Vierailukeskuksen rakennesuunnittelusta vastasi Sweco Rakennetekniikka Oy. Kaikkia kohteen suunnittelussa hyödynnettyjä puuelementtimalleja oli käytetty jo aiemmin, muun muassa asuinkerrostaloissa ja hallirakennuksissa.

Pro Nemus nousi Äänekoskelle vain seitsemässä kuukaudessa. Tiukka aikataulu asetti suurimman haasteen rakennusprojektille, jossa arkkitehtonisten yksityiskohtien toteutus vaati poikkeuksellista tarkkuutta. Hyvällä suunnittelulla ja eri toimijoiden välisellä yhteistyöllä oli tämän kohteen toteutuksessa suuri arvo.

”Puuelementtirakentaminen on nopeaa ja tehokasta, ja projektinhallinta helpottuu, kun kokonaisuudet valmistellaan yhä pidemmälle tehtailla”, sanoo VVR:n toimitusjohtaja Tero Vesanen. ”Metsä Woodin Kerto LVL -tuotteet tulivat elementtitehtaalle määrämittaan sahattuina, joten elementtien kokoonpano sujui meidän päässä hyvin tehokkaasti.”

Kohteen seinäelementit ja puutuotteiden CNC-koneistetut erikoistyöstöt teki VVR:n alihankintana Punkaharjun Puutaito Oy. Teollisessa puurakentamisessa kumppanuuksien rooli on keskeinen. Erikoistuneista osaajista koostuvassa verkostossa jokainen yritys keskittyy omaan ydintekemiseensä ja tämän tuloksena syntyy uusia, kilpailukykyisiä rakentamisen ratkaisuja.

Rakennus kuin metsä itse

”Tässä kohteessa teolliseen puurakentamiseen yhdistyy monet jopa puusepäntyönä tehdyt yksityiskohdat. Se onkin puurakentamisessa parasta – että materiaali itsessään luo mahdollisuuksia niin moniin erilaisiin työstöihin, ja ne ovat vieläpä helposti toteutettavissa”, Pro Nemuksen projektiarkkitehti Ulla Passoja UKI Arkkitehdeiltä toteaa.

Matalissa tiloissa rakennuksen alakerrassa on näyttävät Kerto LVL -palkeilla rimoitetut alakatot, ja eteisaulassa koivu- ja havuvanerista toteutetut naulakkokalusteet. Mustaksi kuultokäsitellyt seinäpinnat ovat havuvaneria ja WC-tilojen jakoseinät ja allaskalusteet Kerto LVL:ää. Portaikon seinät on verhoiltu koivuvanerilla, johon on tehty akustoiva kuviointi CNC-koneistuksena.

Pro Nemus -vierailukeskus on täysin uudenlainen metsäkokemus. Rakennuttamalla uuden biotuotetehtaan yhteyteen virtuaalitodellisuutta, aitoa luontoa ja elämyksellisyyttä yhdistävän näyttelytilan Metsä Group haluaa profiloitua vahvana biotalouden edelläkävijänä ja suunnannäyttäjänä.

Tutustu projektin teknisiin yksityiskohtiin ja katso videoesittely Pro Nemuksen rakentamisesta.

Kuvia: https://databank.metsagroup.com/l/F2TjtLgn_wJf

Lisätietoa:

Henni Rousu, Viestintäpäällikkö, Metsä Wood
puh. +358 40 5548388, henni.rousu@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita rakentamiseen, teollisuuteen sekä jakelijakumppaneille. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoisesta puuraaka-aineesta. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2017 oli 0,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 400 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.