Teollinen puuelementtirakentaminen on tulevaisuutta

Kiihtyvä kaupungistuminen luo paineita lisätä asuinrakentamista. Haaste on maailmanlaajuinen, ja siihen vastaaminen edellyttää rakentamiselta nopeutta ja tehokkuutta, sekä ekologista kestävyyttä. Metsä Woodin uudella videolla liiketoiminnan kehitysjohtaja Mikko Saavalainen ja tuotejohtaja Juha Kasslin kertovat teollisen esivalmistuksen mahdollisuuksista.

Rakentaminen tuottaa peräti 30 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä, joten on selvää, että rakentamisen kurssi pitää kääntää. Tarvitaan vastuullisempia ratkaisuja. Puu on ainoa merkittävä rakennusmateriaali, joka varastoi hiiltä. Se on myös uusiutuva raaka-aine, ja puusta tehdyt rakennusosat voidaan kierrättää tai käyttää uudelleen, kun rakennus on tullut elinkaarensa päähän.

Toinen keskeinen tekijä kaupunkirakentamisessa on nopeus. Rakennusala on suuressa murroksessa rakentamisen siirtyessä työmailta tehdashalleihin. Nopeasti asennettavat elementit ja moduulit työstetään valmiiksi kokoonpanolinjoilla ja toimitetaan asennettaviksi rakennustyömaille. Kerto® LVL:n ja muiden insinööripuutuotteiden keveys ja lujuusominaisuudet tekevät teollisesta puuelementtirakentamisesta erittäin hyvän vaihtoehdon perinteisille rakennustavoille.

Esivalmistus tehostaa rakentamista

Esivalmistettujen puuelementtien käyttö vähentää merkittävästi rakennusaikaa työmaalla. Sääolosuhteet eivät aiheuta viivästyksiä, kun suurin osa rakennustyöstä tehdään sisätiloissa. Virheet vähenevät ja turvallisuus paranee, mikä nopeuttaa rakennusprojektien valmistumista.

Metsä Woodin määrämittaiset Kerto LVL -tuotteet ja kumppaneidemme optimoitu elementtivalmistus varmistavat materiaalien tehokkaan käytön ja mahdollisimman pienen hukan. Kerto LVL -tuotteiden erinomainen lujuus suhteessa painoon vähentää rakennusmateriaalin tarvetta, jolloin myös rakentamiseen liittyvät kuljetukset ja liikenne työmaalle pysyvät mahdollisimman vähäisenä.

Puuelementtejä kumppaneiden kanssa

Kerto LVL -tuotteet tekevät rakentamisesta nopeaa, kevyttä ja ympäristöystävällistä. Metsä Wood edistää Kerto® LVL -tuotteiden teollista esivalmistusta aktiivisella yhteistyöllä kumppaniverkostossaan.

”Kerto LVL -ekosysteemi on yritysverkosto, jossa voimme yhdessä kehittää ja lisätä puuelementtien käyttöä rakentamisessa”, Laura Mattila, Metsä Woodin myynnin kehitysjohtaja sanoo. ”Ekosysteemin vahvuutena on, että kaikki keskittyvät ydinosaamiseensa. Lopputulos on parempi kuin, jos kaikki yrittävät tehdä kaiken itse.”

Metsä Woodin ydinosaamista on Kerto LVL -tuotteiden valmistus teollisessa mittakaavassa.. Elementtien valmistajat puolestaan kehittävät omia tuotteitaan tästä monipuolisesta materiaalista.

Katso videoltamme, kuinka pyrimme kehittämään ja edistämään teollista esivalmistusta puurakentamisessa.

Kuvat: https://databank.metsagroup.com/l/gsZ5KDDw_dV7

Open Source Wood -yhteistyöalusta

Open Source Wood on Metsä Woodin uraauurtava alusta puuelementtien käytön edistämiseen. Innovaatioita on paljon, mutta niitä on usein vaikea löytää. Open Source Wood tuo yhteen puurakentamisen asiantuntijat ja heidän innovaationsa. Alustan käyttö on maksutonta. Lue lisää ja jaa osaamistasi osoitteessa Opensourcewood.com.

Lisätietoa:

Henni Rousu, Viestintäpäällikkö, Metsä Wood
puh. +358 40 5548388, henni.rousu@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita rakentamiseen, teollisuuteen sekä jakelijakumppaneille. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoisesta puuraaka-aineesta. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2017 oli 0,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 400 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.