Metsä Group auttaa sähkölinjojen raivauksessa

Metsä Group lehdistötiedote 16.1.2015

Metsä Group on viikon sisällä lähettänyt noin 20 sopimusyrittäjiensä hakkuukonetta raivaamaan lumen painamia puita pois sähkölinjojen päältä. Apu sisältyy sähköyhtiöiden kanssa tehtyihin yhteistyösopimuksiin.

Sähkölinjan päälle painuneen puun korjaaminen on ammattitaitoa vaativaa työtä.

Metsä Groupilla on yhteistyösopimus usean sähköyhtiön kanssa sähkölinjojen raivauksesta. Kun myrsky- tai lumituho iskee, yhteistyökumppanit tilaavat Metsä Groupilta hakkuukoneen korjaaman puut pois.

”Viimeisen viikon sisällä olemme lähettäneet noin 20 hakkuukonetta raivaustöihin. Koneita on mennyt raivaamaan sähkölinjoja Elenian alueelle Keski-Suomeen ja Pohjois-Pohjanmaalle sekä Pohjois-Karjalan Sähkön alueelle”, tuotantopäällikkö Pasi Arkko Metsä Groupista kertoo.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun yhteistyösopimuksia hyödynnetään raivaustöissä.

”Kokemukset hakkuukoneiden käytöstä ovat kannustavia. Tilanteessa, jossa sähkölinjoilla on pitkillä osuuksilla puita jopa sadoittain taipumassa johdoille, hakkuukoneet ovat näyttäneet tehonsa. Olemme saaneet uudesta työtavasta merkittävästi apua lumikuormaisen puuston raivaukseen”, Elenian käyttöpäällikkö Turo Ihonen kiittää.

Työturvallisuus paranee

Sähköyhtiöiden ja Metsä Groupin yhteistyö parantaa sekä raivauksen että metsätöiden työturvallisuutta.  Hakkuukone on tehokas ja turvallinen: se ei väsy hangessa, se jaksaa käsitellä painavaa tukkipuuta ja siinä on tehokkaat työvalot. Kuljettaja myös siirtää puut sivuun linjan alta, jolloin sähköyhtiön korjaajat pääsevät turvallisesti paikalle korjaustöihin.

Metsissä ja teiden varsilla kulkee paljon pienjännitelinjoja, jotka eivät yleensä näy peruskartoissa. Yhteistyösopimuksen tehneet sähköyhtiöt toimittavat Metsä Groupille tiedot sähkölinjoistaan ja ne viedään yhtiön karttajärjestelmiin. Tämä parantaa jatkossa metsätöiden työturvallisuutta. Myös työn tuottavuus paranee, kun sähkölinjat ovat valmiiksi kuljettajan tiedossa.

Apu nopeasti paikalle

Yhteistyösopimusten ansiosta sähköyhtiöt saavat nopeasti metsäammattilaiset apuun raivaustöihin.
”Meillä on paikallistuntemusta metsistä ja tiestöstä, yrittäjät ja kuljettajat tuntevat maastot ja pääsevät nopeasti paikalle”, Arkko sanoo.

Sähköyhtiön omat työntekijät voivat moottorisahatyön sijaan keskittyä sähkölinjojen korjaamiseen. Yhteistyöllä saadaan parempi varmuus sähkön toimituksiin.

Linkki kuviin.

Pasi Arkko, tuotantopäällikkö, Metsä Group, puh. 0500 204 742
Turo Ihonen, käyttöpäällikkö, Elenia Oy, puh. 040 7522 919
Krista Kimmo, viestintäpäällikkö, Metsä Group, puh. 050 526 4911

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoinen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, pakkauskartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2013 oli 4,9 miljardia euroa, ja se työllistää noin 11 000 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 123 000 suomalaista metsänomistajaa.

www.metsaforest.fi

Metsä Forest on markkinajohtaja puukaupassa ja metsäenergiassa Suomessa. Se vastaa Metsä Groupin puunhankinnasta ja tarjoaa emoyhtiö Metsäliitto Osuuskunnan omistajajäsenille kattavat puukaupan sekä metsän- ja luonnonhoidon palvelut. Metsäliitto Osuuskuntaan kuuluu noin 123 000 metsänomistajaa, jotka omistavat yhteensä lähes puolet Suomen yksityismetsistä.