Metsä Group käynnistää säästöohjelman puutuoteliiketoiminnassaan

Metsä Group lehdistötiedote 15.4.2013

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Wood käynnistää säästöohjelman. Syynä on viime vuosien huono tuottavuuskehitys sekä myynnin supistuminen päämarkkinoilla. Ohjelmalla pyritään varmistamaan Metsä Woodin kilpailukyky.

Metsä Wood järjestää toimintojaan uudelleen yhdistämällä Vaneri- ja Rakentamisen tuotteet -liiketoimintalinjat Rakentaminen ja teollisuustuotteet -liiketoimintalinjaksi. Saha- ja jalostetuotteet -liiketoimintalinja jatkaa toimintaansa nykyisessä muodossaan. Toimintojen yhdistämisellä haetaan merkittäviä synergiaetuja koko organisaatiossa.

Ison-Britannian markkinat ovat kehittyneet epäsuotuisasti viime vuosina.  Tämän vuoksi jo aloitettujen sopeutustoimien lisäksi yhtiö suunnittelee käynnistävänsä kaikissa Ison-Britannian Saha- ja jalostetuotteet -liiketoimintalinjan yksiköissään uusia sopeutustoimia, joiden arvioidaan johtavan enintään 150 henkilön vähenemiseen. Samalla yhtiö jatkaa toimenpiteitä myynnin lisäämiseksi sekä entistä tehokkaamman asiakaspalvelun varmistamiseksi.

Osana säästöohjelmaansa yhtiö suunnittelee Ranskassa sijaitsevan Casteljalouxin sahan, jatkojalostus- ja jakeluyksikön myymistä. Metsä Wood on aloittanut myyntiprosessin, jonka tavoitteena on uskottavan ostajan löytyminen ja tehtaan myyminen seuraavan kahden kuukauden kuluessa. Mikäli uskottavaa ostajaa ei löydy, Metsä Wood suunnittelee yksikön sulkemista ja tätä koskevan yhteistoimintamenettelyn aloittamista. Yksikössä työskentelee tällä hetkellä 34 henkilöä.

Lisäksi liimapuuliiketoiminta Suomessa sekä I-palkki- ja pylväsjalostusliiketoiminnot Isossa-Britanniassa asetetaan strategiseen tarkasteluun ydinliiketoimintoihin kuulumattomina. Metsä Wood pyrkii kyseisten toimintojen kannattavuuden parantamiseen.

Säästöohjelman perusteella henkilöstön vähennystarpeeksi on arvioitu yhteensä enintään 255 henkilöä, joista vähennystarve Suomessa on arviolta 95 työpaikkaa. Metsä Wood aloittaa yhteistoimintalain mukaiset neuvottelut Suomessa 22.4.2013, ja niiden piiriin kuuluu yhteensä noin 1 300 henkilöä. Suomessa menettelyn ulkopuolelle jäävät sahat ja sahatavaran jatkojalostusyksiköt sekä näiden myyntitoiminnot.

Esa Kaikkonen, toimialajohtaja, Metsä Wood, puh. 010 469 4749
Olga van Iterson, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Metsä Wood, puh. 050 325 2376

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoismainen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, pakkauskartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2012 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 11 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyhtiö on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistavat noin 125 000 suomalaista metsänomistajaa.

www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ekotehokkaita puupohjaisia ratkaisuja teollisen rakentamisen, teollisuusasiakkaiden sekä kodin ja asumisen tarpeisiin. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoismaisesta puuraaka-aineesta. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2012 oli 904 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 2 700 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.