Metsä Group tähtää merkittävään hiilidioksidipäästöjen vähennykseen vuoteen 2020 mennessä

Metsä Group lehdistötiedote 16.4.2012

Metsä Group kehittää energiatehokkuuttaan edelleen. Osana kestävän kehityksen ohjelmaansa konserni on asettanut tavoitteet energiatehokkuuden kasvattamiselle ja hiilidioksidipäästöjen (CO2) vähentämiselle. Metsä Groupin jo tekemät toimenpiteet ovat saaneet kansainvälistä tunnustusta.

Metsä Group on jo nykyisellään merkittävä bioenergian tuottaja ja käyttäjä. Konsernin tavoitteena on vähentää tuotannossa käytettävien fossiilisten polttoaineiden aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä 30 prosenttia tuotantotonnia kohden vuoden 2009 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Samanaikaisesti konserni tähtää myös energiatehokkuutensa parantamiseen 10 prosentilla.

Tavoitteiden saavuttamiseksi Metsä Group on käynnistänyt useita merkittäviä bioenergian tuotantoon ja energiankäytön vähentämiseen liittyviä investointeja. Konsernilla on käynnissä neljä bioenergiaan keskittyvää hanketta sekä energiatehokkuusprojektit kaikilla konsernin tuotantolaitoksilla. Metsä Groupin kestävän kehityksen strategia on esitelty tarkemmin tuoreessa vastuullisuusraportissa konsernin verkkosivuilla.

Kansainvälistä tunnustusta kehitysohjelmista

Metsä Groupin pehmo- ja ruoanlaittopaperiliiketoiminta-alue Metsä Tissue on sijoittunut ensimmäiselle sijalle vuoden 2012 Energy Master Award -arvioinnissa. Arvioinnin tekee Euroopan johtava energiajohtamisen foorumi, Econique Groupiin kuuluva Energy Masters. Palkinto myönnettiin projektille, joka keskittyy pehmopaperituotannossa syntyvien hiilidioksidipäästöjen alentamiseen ja energiatehokkuuden parantamiseen.

Aiemmin tänä vuonna EU myönsi samalle projektille yli 400 000 euron suuruisen apurahan osana Sustainable Industry Low Carbon (SILC) -hanketta. Apurahan sai vain kaksi hanketta.

Ilkka Latvala, Energiajohtaja, Metsä Group, puh. 050 3819353
Riikka Joukio, Johtaja, kestävä kehitys ja edunvalvonta; Metsä Group, puh. 010 46 54857
Marja-Leena Dahlskog, Viestintäpäällikkö, Metsä Tissue, puh.  01046 55149

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteet ovat vahvasti läsnä ihmisten arjessa ja edistävät hyvinvointia kestävästi. Metsä Groupin huipputuotteiden pääraaka-aineet ovat uusiutuva pohjoismainen puu ja puukuitu. Liiketoiminta-alueemme ovat pehmo- ja ruoanlaittopaperit, kartonki ja paperi, sellu, puutuotteet sekä puunhankinta. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2011 oli 5,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 12 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa.