Metsä Groupin liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 52 miljoonaa euroa tammi–maaliskuussa

Metsä Group osavuosikatsaus 1–3/2012 pörssitiedote 3.5.2012 klo 12.00

Tulos vuoden 2012 ensimmäiseltä neljännekseltä
– Liikevaihto oli 1 284 miljoonaa euroa (1–3/2011: 1 403 milj. euroa).
– Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 52 miljoonaa euroa (130). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät oli 44 miljoonaa euroa (133).
– Tulos ennen veroja ja ilman kertaluonteisia eriä oli 18 miljoonaa euroa (86). Sisältäen kertaluonteiset erät, tulos ennen veroja oli 10 miljoonaa euroa (89).

Tapahtumat vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä
– Metsäliitto-konserni muutti nimensä Metsä Groupiksi ja uudisti yritysilmeensä. Puutuoteteollisuus on nykyisin Metsä Wood, Metsä-Botnian nimi on vaihtunut Metsä Fibreksi ja M-realin nimi Metsä Boardiksi. Metsä Tissuen nimi säilyy ennallaan. Puunhankinta toimii Suomessa nimellä Metsäliitto Puunhankinta ja kansainvälisesti Metsä Forest.
– Uusi sijoitustuote, Pääomabonus, on vuoden alusta Metsäliitto Osuuskunnan omistajajäsenten käytettävissä.
– Metsä Boardin Saksassa sijaitsevan Gohrsmühlen tehtaan kannattamattomat liiketoiminnot lopetettiin ja Ranskassa sijaitseva Alizayn tehdas suljettiin.
– Metsä Board myi Reflexin tehtaan Premium Paper -liiketoiminnan Hahnemühle FineArt GmbH:lle.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat
– Metsä Group sopi kaupasta, jolla japanilainen Itochu Corporation hankkii 24,9 prosentin omistuksen Metsä Fibrestä. Kaupan odotetaan toteutuvan lähipäivinä. Lisäksi Metsäliitto Osuuskunta käytti UPM-Kymmenen omistamia Metsä Fibren osakkeita koskevaa osto-oikeuttaan 24.4.2012. UPM:n 11,0 prosentin omistusta Metsä Fibressä koskevan osto-oikeuden toteuttamishinta oli 150 miljoonaa euroa.
– Metsä Board allekirjoitti toukokuun alussa yhteensä 600 miljoonan euron sitovan syndikoidun luottosopimuksen, jolla jälleenrahoitetaan 1.4.2013 erääntyvä 500 miljoonan euron joukkovelkakirjalaina.

”Tuloksemme vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä kehittyi odotustemme mukaisesti – sekä liikevaihto että tulos paranivat edellisvuoden viimeiseltä neljännekseltä. Erityisesti Metsä Boardin ja Metsä Fibren liiketulokset paranivat kartongin korkeampien toimitusmäärien ja tuotannon käyntiasteiden sekä sellun myyntimäärien kasvun ansiosta. Maailmantalouden epävarmuuden jatkuminen kuitenkin vaikutti tuloskehitykseen kaikissa liiketoiminnoissamme.

Metsä Boardin vuonna 2005 aloitettu rakennemuutostyö ja paperiliiketoiminnan strateginen tarkastelu on saatu pitkälti päätökseen. Liiketoimintojen lopettamisiin liittyvät toimenpiteet ovat edenneet suunnitellusti arvioidun kulubudjetin sisällä. Yhtiö on nyt ensikuitukartonkeihin keskittynyt, terveemmällä pohjalla oleva yritys, ja tulokset alkavat näkyä seuraavien neljännesten aikana. Asemamme yhtenä johtavista toimijoista maailman sellumarkkinoilla puolestaan vahvistuu huhtikuussa tehtyjen yritysjärjestelyjen myötä.

Metsä Groupin yritysidentiteetin muutos on otettu markkinoilla vastaan positiivisesti, ja se vahvistaa konsernin kilpailukykyä. Fokusoituneen strategiamme ansiosta pystymme kohdentamaan kehitysinvestointimme alueille, joilla näemme parhaat kasvumahdollisuudet. Investointiohjelmamme toteuttaminen tuotantolaitostemme tuottavuuden ja tehokkuuden kehittämiseksi etenee suunnitelmiemme mukaisesti.”

Pääjohtaja Kari Jordan, Metsä Group

hankinta

Puutuote-teollisuus

Sellu-teollisuus
Kartonki- ja paperi-teollisuus Pehmo- ja ruoanlaitto-paperit
Liikevaihto 404 222 326 545 244
  Liiketoiminnan muut tuotot 3 2 4 12 4
  Liiketoiminnan kulut -400 -212 -273 -532 -226
  Poistot ja arvonalentumiset -1 -8 -12 -29 -12
Liiketulos 6 4 45 -4 10
  Kertaluonteiset erät - - -2 10 -
Liiketulos ilman kertaeriä 6 4 43 5 10
- % - liikevaihdosta 1,5 1,9 13,0 0,9 3,9

Lähiajan näkymät
Kotimaassa kesällä korjattavien leimikoiden kysyntä jatkuu hyvänä erityisesti tukkivaltaisten uudistushakkuiden sekä harvennusleimikoiden osalta. Myös hankintapuulla on hyvä kysyntä.

Puutuoteteollisuuden liiketuloksen odotetaan vahvistuvan toisen neljänneksen aikana. Erityisesti rakentamisen odotetaan elpyvän kysynnän kausivaihtelun johdosta.

Ensimmäisen neljänneksen aikana kasvaneet toimitusmäärät ja hintojen nousutrendi luovat hyvän pohjan selluliiketoiminnan tuleville kuukausille, mikäli yleisessä taloustilanteessa ei tapahdu negatiivista kehittymistä.

Kartongin tilauskannat ovat normalisoituneet ja käyntiasteet parantuneet selvästi vuoden vaihteen tasosta. Kartongin toimitusmäärien arvioidaan toisella vuosineljänneksellä paranevan ensimmäiseen neljännekseen verrattuna. Kartonkien hintatasojen ei arvioida olennaisesti muuttuvan lähikuukausina.

Paperituotteiden toimitusmäärien ei odoteta merkittävästi muuttuvan toisella vuosineljänneksellä. Päällystämättömän hienopaperin hinnan arvioidaan jonkin verran nousevan ja päällystetyn paperin hintatason pysyvän keskimäärin vakaana.

Pehmo- ja ruoanlaittopapereiden kysynnän ennakoidaan kasvavan maltillisesti. Lisämyyntiä haetaan tuoteuutuuksien avulla. Korkeat energian ja raaka-aineiden hinnat tulevat edelleen asettamaan haasteita yhtiön tuloskehitykselle. Omiin tuotemerkkeihin pohjautuvan liikevaihdon kasvu, kassavirran kasvu sekä liiketuloksen parannus ovat kuluvan vuoden päätavoitteita.

Metsä Groupin liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan vuoden 2012 toisella neljänneksellä paranevan edellisestä neljänneksestä.

Julkistamismenettely
Metsä Group noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä Metsä Groupin vuoden 2012 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsaustiedotteesta. Osavuosikatsaus taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja saatavilla konsernin internetsivulla osoitteessa www.metsagroup.fi

Vesa-Pekka Takala, talousjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4260
Reeta Kaukiainen, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541, 050 522 0924

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteet ovat vahvasti läsnä ihmisten arjessa ja edistävät hyvinvointia kestävästi. Metsä Groupin huipputuotteiden pääraaka-aineet ovat uusiutuva pohjoismainen puu ja puukuitu. Liiketoiminta-alueemme ovat pehmo- ja ruoanlaittopaperit, kartonki ja paperi, sellu, puutuotteet sekä puunhankinta. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2011 oli 5,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 12 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa.