Metsä Wood investoi Kerto LVL -tuotantoon Punkaharjulle

Metsä Group Lehdistötiedote 13.12.2017

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Wood on tehnyt päätöksen rakentaa uusi, vuotuiselta kapasiteetiltaan 65 000 kuutiometrin Kerto® LVL -linja Punkaharjun tehtaalleen. Investoinnin arvo on noin 52 miljoonaa euroa. Tehdashallin laajentaminen alkaa maanrakennustöillä tammikuun alussa 2018, ja uusi linja käynnistyy vuoden 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Investoinnin edellytyksistä on päästy sopimukseen niin Savonlinnan kaupungin kuin tehtaan henkilöstönkin kanssa. Tehdashallin noin 13 000 neliön laajennuksen toteuttajaksi on valittu Rakennusliike U. Lipsanen Oy. Neuvottelut laitetoimittajien kanssa jatkuvat.

Uuden linjan työllisyysvaikutus Punkaharjun tehtaalla on noin 35 uutta työpaikkaa. Tämän lisäksi uusi linja lisää noin 40 henkilötyövuotta alihankintaketjuun. Investointi lisää järeän tukkipuun käyttöä 160 000 kuutiometriä vuodessa.

Metsä Woodin Punkaharjun tehtaalla valmistetaan Kerto LVL:n lisäksi koivuvaneria. Vuotuinen Kerto LVL -kapasiteetti nousee investoinnin myötä 190 000 kuutiometriin. Tehtaalla työskentelee tällä hetkellä 450 henkilöä.

”Investoinnilla vastataan puutuotteiden kasvavaan kysyntään rakentamisessa. Erityisesti elementti- ja moduulirakentamisen markkinakasvu lisää Kerto LVL -tuotteiden kysyntää. Puuelementtirakentamisen edut ovat keveys, nopeus ja ympäristöystävällisyys. Tiivis yhteistyö kehittyvän kumppanuusverkostomme kanssa antaa mahdollisuuden toteuttaa entistä tehokkaampia ratkaisuja asiakkaidemme tarpeisiin. Kerto LVL:n erinomaiset lujuusominaisuudet yhdistettynä keveyteen tekevät siitä ensiluokkaisen tuotteen rakentamiseen”, Metsä Woodin toimialajohtaja Esa Kaikkonen kertoo

Esa Kaikkonen, Executive Vice President, Metsä Group
puh. +358 50 5988746, esa.kaikkonen[a]metsagroup.com

Henni Rousu, Communications Manager, Metsä Wood
puh. +358 40 554 8388, henni.rousu[a]metsagroup.com

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja ruoanlaittopapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2016 oli 4,7 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 104 000 suomalaista metsänomistajaa.

Metsä Wood
www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita rakentamiseen, teollisuuteen sekä jakelijakumppaneille. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoisesta puuraaka-aineesta. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2016 oli 0,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.