• Metsä Group/

Sopimus rikkihappolaitoksesta vie Metsä Groupin biotuotetehtaan merkittävästi kohti suljettua kemikaalikiertoa

Metsä Group lehdistötiedote 20.5.2016

Metsä Group rakentaa Äänekoskella sijaitsevalle biotuotetehtaalle rikkihappolaitoksen, jonka toimittaa Valmet. Noin 20 miljoonan euron investointi on ensimmäinen sellunvalmistusprosessiin yhdistetty suuremman luokan rikkihappolaitos maailmassa.

Laitos jalostaa tehtaan hajukaasuista rikkihappoa, jota biotuotetehdas tarvitsee muun muassa merkittävän biotuotteen, mäntyöljyn, valmistuksessa. Rikkihappoa tuotetaan noin 35 tonnia päivässä, mikä vastaa tehtaan mäntyöljyn valmistuksessa tarvittavaa määrää. Laitos käynnistyy samanaikaisesti biotuotetehtaan kanssa vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä.

Biotuotetehtaan prosessien suunnittelun keskeisiä kriteereitä on ollut pitkälle viety suljettu kierto, jossa vesi ja kemikaalit kierrätetään ja palautetaan prosessiin uudelleen hyödynnettäviksi.

”Hajukaasujen rikkiyhdisteistä prosessikemikaalia valmistava rikkihappolaitos on merkittävä askel kohti suljettua kemikaalikiertoa, joka parantaa biotuotetehtaan ympäristösuorituskykyä edelleen”, sanoo biotuotetehtaan projektijohtaja Timo Merikallio.

Rikkihappolaitoksen avulla biotuotetehdas pystyy alentamaan vesistön sulfaattikuormitusta Äänekosken nykyiseen sellutehtaaseen verrattuna, vaikka tuotantokapasiteetti lähes kolminkertaistuu. Kemikaalien sisäinen kierrätys vähentää myös kemikaalikuljetuksia noin 360 rekkalastillista vuodessa.

Metsä Groupin biotuotetehtaan ytimenä on maailman tehokkain, vuosikapasiteetiltaan 1,3 miljoonan tonnin sellutehdas. Sen suunnittelun lähtökohtana on ollut laajentaa tuotevalikoimaa lukuisiin uusiin biotuotteisiin. Rikkihappolaitos täydentää biotuotekonseptia.

Lisätiedot:
Anna-Liisa Pennanen, biotuotetehtaan viestintäpäällikkö, Metsä Fibre Oy, puh. +358 50 574 8071

Metsä Group on biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja ruoanlaittopapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2015 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 600 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 116 000 suomalaista metsänomistajaa.