MICHELIN CrossClimate – rengas kesään ja talveen

Uudessa MICHELIN CrossClimate -renkaassa yhdistyvät nerokkaalla tavalla kesärenkaan ja talvirenkaan parhaat ominaisuudet.  Tällaista rengasta on tähän saakka pidetty rengasteknologialle mahdottomana haasteena. MICHELIN CrossClimate on ensimmäinen kesärengas, jolle on myönnetty talvipitomerkintä 3PMSF.

Michelin CrossClimate lanseerataan Euroopan rengasmarkkinoille toukokuussa 2015. Se on historian ensimmäinen kesärengas, joka on sertifioitu myös talvikäyttöön. Pohjoismaissa rengas tulee kuitenkin aluksi myyntiin vain Tanskassa.

Michelin CrossClimate -renkaan tärkeimmät ominaisuudet pähkinänkuoressa:

• Lyhyt jarrutusmatka kuivalla alustalla
  • Paras A-luokitus märkäpidossa eurooppalaisen rengasmerkintäjärjestelmän asteikossa
  • Hyväksytty talvikäyttöön, minkä osoituksena renkaassa on 3PMSF-merkintä (3-Peak Mountain Snow Flake- eli talvipitomerkintä renkaan sivussa).

Michelin CrossClimate on Michelinin Total Performance -tuotefilosofian mukaisesti turvallinen ja tasapainoinen rengas, jossa yhdistyvät pitkä käyttöikä, polttoainetehokkuus ja ajomukavuus. Sen monipuoliset ominaisuudet ovat tinkimättömän tuotekehitystyön tulosta, ja siksi se säilyttää suorituskykynsä varsin erilaisissa sääolosuhteissa ja lämpötiloissa.

Michelin CrossClimate -renkaan laaja-alainen suorituskyky perustuu kolmeen rengasteknologiseen innovaatioon:

-         Uusi, erittäin joustava kumiseos: kulutuspinnan kumiseos mukautuu tarkasti tienpinnan muotoihin olipa kyseessä kuiva, märkä tai lumen peittämä ajoalusta. Siten kulutuspinnan kuvio saa turvallisen otteen ajopinnasta ja antaa hyvän pidon kelillä kuin kelillä. Lisäksi myös kulutuspintakumin alla oleva kumikerros on erittäin joustava viimeisimmän silica-kumiseoksen ansiosta. Silican käyttö kumiseoksessa vähentää huomattavasti renkaan muodonmuutoksista johtuvaa lämmönkehitystä. Mitä vähemmän lämpöä rengas kehittää, sitä vähemmän polttoainetta se kuluttaa.

-       Kulutuspinnan tiheä V-kuviointi varmistaa pidon lumella: kulutuspinnan keskiosassa kuvio muodostaa särmikkäitä kulmia, mikä antaa sivuttaispitoa. Olka-alueita kohti kuvion kulma avartuu, mikä parantaa pitkittäispitoa.

-       V-kuviointia täydentävät itselukkiutuvat 3D-lamellit: Voimakkaasti aaltomaiset, eripaksuiset ja geometrisesti monitahoiset lamellit ulottuvat kuvion pohjaan saakka. Lamellit pureutuvat kynsimäisesti lumisen tien pintaan ja parantavat renkaan pitoa.

Michelinillä uuden renkaan kehitystyön ytimessä on autoilijoiden käyttäytymisen ja erilaisten ajotapojen ymmärtäminen. Michelin haluaa tarjota autoilijoille renkaita, jotka sopivat paitsi vaihteleviin ajo-olosuhteisiin, myös autoilijoiden yksilöllisiin tarpeisiin. Michelin CrossClimate -renkaan tuotekehityskaaren kolme avainkohtaa ovat seuraavat :

-         Ymmärtäminen: Autoilijan arkeen kuuluvat muun muassa yllättävät sään vaihtelut, sade, lumisade ja äkilliset lämpötilan muutokset. Tällaiset odottamattomat tekijät johtavat usein epätyydyttäviin ajovalintoihin, mitä edistää oikeanlaisen renkaan puuttuminen ratkaisevalla hetkellä.

Michelinin teettämät tutkimukset osoittavat, että

• 65 prosenttia keskieurooppalaisista autoilijoista käyttää kesärenkaita ympäri vuoden vaarantaen näin turvallisuutensa talvisilla keleillä, lumella ja jäällä. (Lähde : GFK - Study European consumer behaviors - 2014).
  • Neljä kymmenestä autoilijasta Keski-Euroopassa pitää kausittaista renkaanvaihtoa aikaa vievänä vaivannäkönä ja jättää sen aivan viime hetkeen (Lähde: Ipsos - Purchasing Behaviors tires Winter 2014/2015). Ne, jotka eivät voi tai halua maksaa talvirenkaista tai nähdä vaivaa, eivät yksinkertaisesti vaihda talvirenkaisiin.
  • Kolme prosenttia saksalaisista ja seitsemän prosenttia ranskalaisista autoilijoista käyttää talvirenkaita läpi vuoden; he vaarantavat turvallisuutensa huonomman jarrutuspidon takia varsinkin lämpimällä, kuivalla säällä ja joutuvat myös maksamaan suuremmasta polttoaineenkulutuksesta.

-         Innovaatiotoiminta: Michelin investoi joka vuosi yli 640 miljoonaa euroa tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Yhteistyössä asiakkaiden kanssa tehdään vuosittain 75 000 testiajoa ja haastatellaan 11 000 kuluttajaa heidän ajotottumustensa ja odotustensa selvittämiseksi.

-         Valmis tuote: Michelin CrossClimate on uusinta rengasteknologiaa edustava rengas, joka vastaa autoilijoiden käytännön tarpeisiin sekä turvallisuuden että sujuvan autoilun osalta.

Michelin CrossClimate tulee myyntiin Euroopassa toukokuussa 2015, ja saatavilla on silloin 23 eri rengaskokoa 15-tuumaisista 17-tuumaisiin. Valikoima kattaa 70 prosenttia markkinoiden tarpeesta. Lisää rengaskokoja on tulossa vuonna 2016. Rengas täydentää Michelinin jo markkinoilla olevaa kesä- ja talvirengasvalikoimaa.

Vaativimmissa talviolosuhteissa, kuten Suomessa, Michelin suosittelee edelleen käytettäviksi vain talvikäyttöön tarkoitettuja MICHELIN X-Ice North- ja MICHELIN X-Ice -renkaita.

Michelin CrossClimate -renkaan tuotekehitykseen sisältyi:

• Testiajoja seitsemässä maassa : Espanjassa, Kanadassa, Puolassa, Ranskassa, Ruotsissa, Saksassa ja Suomessa
  • Testiajot ulkolämpötiloissa, jotka vaihtelivat -30 Celsius-asteesta +40 Celsius-asteeseen
  • Toista tuhatta laboratoriokoetta, joilla tutkittiin renkaan materiaaleja, pintakuviota ja runkorakennetta
  • Michelin CrossClimate -renkaan kulumista, kestävyyttä ja ajo-ominaisuuksia testattiin koeajoissa, joita kertyi yhteensä viisi miljoonaa kilometriä. Tämä vastaa matkaa 125 kertaa maailman ympäri päiväntasaajan korkeudella.

Lisätietoja:
Tekninen asiantuntija, Michelin Nordic Suomi: Toni Rämet
Puhelin: 040 565 10 62, s-posti: toni.ramet@fi.michelin.com

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic, Tukholma: Lotta Wrangle
Puhelin: 46 72 250 07 40, sähköposti: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin on maailman rengasvalmistajien edelläkävijä, jolla on 111 200 työntekijää – joista 300 Pohjoismaissa - ja myyntiorganisaatio yli 170 maassa. Michelin kehittää, valmistaa ja myy kestävän kehityksen periaatetta soveltaen renkaita kaikentyyppisiin ajoneuvoihin sekä useisiin erikoiskäyttöihin. Michelin julkaisee myös kaupunki- ja tiekarttoja, matkaoppaita sekä arvostettua Guide Michelin hotelli- ja ravintolaopasta. ViaMichelin.com –sivuilla Michelin tarjoaa myös digitaalisia liikkumista ja matkustamista helpottavia palveluita. www.michelin.com, www.michelin.fi

Avainsanat: