Michelin-talvirenkailla yli 20 000 kilometriä pidemmälle kuin kilpailevilla rengasmerkeillä

Riippumattomien rengastestilaitosten kestotestit osoittavat, että pohjoismaiden olosuhteisiin tarkoitettujen Michelin-talvirenkaiden kestoikä on ylivoimainen vastaaviin kilpaileviin rengasmerkkeihin verrattuna. Erinomainen kestävyys on tulos jatkuvasta pohjoismaisten talviolosuhteiden analysoinnista ja renkaiden perusteellisesta testaamisesta niiden käyttöolosuhteissa.

Suomalaisen talven monimuotoisuuden ja oikullisuuden takia ajo-olosuhteet teillämme vaativat äärimmäisen paljon renkaan suorituskyvyltä. Talvirenkaiden valinnassa on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, kuinka pitkään ne kestävät menettämättä ominaisuuksiaan.

20 000 - 25 000 kilometriä pidemmälle Michelin-renkailla
Ivalossa sijaitseva TestWorld vertaili Michelin X-Ice North 3 -renkaan kulumiskestävyyttä kolmen kilpailevan premium-rengasmerkin[1] kanssa. Ero kilpailijoihin oli hämmästyttävän suuri: Michelin-rengas kesti peräti 20 000 kilometriä pidempään kuin testatut kilpailevat rengasmerkit keskimäärin.

– Turvallisuus on aina ensimmäisellä sijalla, kun kehitämme renkaita; samalla pitkä kestoikä on kautta aikojen ollut Michelinille ominainen tunnusmerkki. Michelin-renkailla autoilija ajaa lähes puolet pidempään kuin kilpailijoidemme renkailla - asia voidaan ilmaista myös siten, että renkaillamme voi ajaa vielä puoli kierrosta maapallon ympäri, kun muut ovat jo menneet vaihtoon, Kyllä näistä testituloksista on syytä olla ylpeä, toteaa myhäillen tekninen asiantuntija Toni Rämet Suomen Micheliniltä.

Amerikkalaisen TPG-testilaitoksen nastattomilla talvirenkailla tekemä kestotesti puolestaan osoittaa, että pohjoismainen kitkarengas Michelin X-Ice 3 lyö kilpailijansa vielä vaikuttavammin tuloksin[2]. Michelin-rengas kesti tässä testissä jopa 25 000 kilometriä pidempään kuin kilpailijat keskimäärin. Yhdeltä testatulta premium-rengasmerkiltä tarvittiin yhteensä 11 rengasta, jotta pystyttiin ajamaan sama kilometrimäärä kuin yhdellä Michelin-rengaskerralla varustetulla autolla.

– Renkaan kumiseoksen koostumus on ratkaiseva pitkän kestoiän saavuttamiseksi. Pelkästään pitkän kestoiän saavuttaminen ei sinänsä ole kovin vaikeaa. Todellinen haaste on kestoiän ja muiden tärkeiden ominaisuuksien yhdistäminen parhaalla mahdollisella tavalla. Pitkän kestoiän lisäksi renkaan pidon lumisella ja jäisellä sekä kuivalla ja märällä tiellä on oltava luotettava. Renkaan tulee myös antaa varma ja miellyttävä ajotuntuma ja sen odotetaan olevan taloudellinen - eli sen vierintävastuksen on oltava matala. Tämän kaiken on muodostettava toimiva kokonaisuus, sanoo tuotepäällikkö Arne Skölden Michelin Nordicilta.

Vakuuttavien testitulosten takana ovat valtavat investoinnit tuotekehitykseen. Tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa työskentelee Michelinillä kaikkiaan yli 6 000 asiantuntijaa, ja viime vuonna yritys investoi jälleen yli 600 miljoonaa euroa erilaisiin tuotekehitysprojekteihin. Yhden jatkuvan kehitystyön alueen muodostavat pohjoismaiset talvirenkaat, jotka edustavat uusinta huipputeknologiaa. Innovaatiot ovat usein pienissä yksityiskohdissa, jotka yhdistyessään myötävaikuttavat aina parempaan suorituskykyyn,

[1] TestWorldin tulokset ovat vuonna 2015 tehdyistä testeistä, joissa rengaskokona oli 205/55 R16. Testissä verrattiin keskimääräistä käyttöikää kolmeen kilpailevaan nastarenkaaseen (Nokian Hakkapeliitta 8, Pirelli Ice Zero, Hankook Winter I*Pike RS).
[2] Tulokset vuonna 2016 Michelinin aloitteesta TPG-testilaitoksen (USA) tekemistä testeistä, joissa rengaskokona oli 205/55 R16. Testissä verrattiin keskimääräistä käyttöikää kolmeen kilpailevaan nastattomaan talvirenkaaseen (Bridgestone Blizzak WS80, Nokian Hakkapeliitta R2, Pirelli Ice Zero FR).

Lisätietoja:
Tekninen asiantuntija, Michelin Nordic Suomi: Toni Rämet
Puhelin: 040 565 10 62, s-posti: toni.ramet@fi.michelin.com

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic, Tukholma: Lotta Wrangle
Puhelin: 46 72 250 07 40, sähköposti: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin on johtava rengasvalmistaja, joka on omistautunut ihmisten ja tavaroiden liikkuvuuden parantamiseen kestävän kehityksen periaatetta kunnioittaen. Michelin valmistaa ja myy renkaita kaiken tyyppisiin ajoneuvoihin ja tarjoaa innovatiivisia liiketoiminnan tukipalveluita sekä digitaalisia sovelluksia matkailuun. Lisäksi Michelin julkaisee matkaoppaita, hotelli- ja ravintolaoppaita sekä kaupunki- ja tiekarttoja. Yhtymän pääkonttori sijaitsee Clermont-Ferrandissa Ranskassa ja sillä on paikallinen organisaatio 170 maassa; henkilöstön määrä on 112 300. Michelinillä on 68 tehdasta 17 maassa sekä tuotekehityksestä ja tutkimuksesta vastaava teknologiakeskus, jonka yksiköt sijaitsevat Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. (www.michelin.com, www.michelin.fi)

Avainsanat:

Lainaukset