Mielenterveysmessuilta uusin tieto ammattilaisille ja kuntoutujille

Mielenterveysmessut järjestetään jälleen 18.-19. marraskuuta. Suomen suurimmassa mielenterveysalan tapahtumassa kuullaan uusin tieto muun muassa eri mielenterveysongelmien tunnistamisesta ja nykyhoidosta, avohoidosta, kuntoutuksesta sekä lukuisista ajankohtaisista mielenterveyden teemoista. Messut tarjoavat myös vahvan sisällön tunteiden ja stressinhallinnan, voimavaravalmennuksen ja vuorovaikutustaitojen ympärillä.

Äänessä ovat niin maamme parhaat ammattiasiantuntijat kuin mielenterveyskuntoutujat kokemuksineen ja tarinoineen. Väkivallasta palveluammateissa puhuu tutkimusprofessori Hannu Lauerma, stressin ehkäisystä kirjailijakouluttaja Tony Dunderfelt, maailmanlaajuisen huomion saavuttaneen Keroputaan avoimen dialogin hoitomallista professori Jaakko Seikkula ja EKSOTE:n avohoidon mielenterveys- ja päihdepalveluista avohoidon palveluesimies Jaana Behm. Tunteista ja tarpeista elämän haasteissa NVC-kouluttaja Hanna Savanna ja masennuksesta Lapin yliopiston lehtori Marjo Romakkaniemi.

Kokemuspuheenvuoroja on muun muassa skitsofreniasta sekä vaikeasta terveydellisestä tilanteesta työelämään kuntoutuneelta.

Maksuttomilla yleisöluennoilla käsitellään muun muassa riippuvuuksia, vankiloiden lapsi- ja perhetyötä, narsismia esimiestyössä, vertaisryhmän merkitystä erosta selviytymisessä sekä omaistyön hyviä käytäntöjä mielenterveys- ja päihdetyössä.

Messujen lehdistötilaisuudessa 18.11. klo 12.15 julkistetaan muun muassa Lapin yliopiston sosiaalityön lehtori Liisa Hokkasen tekemän tutkimuksen tulokset Mielenterveyden keskusliiton jäsenyhdistysten toiminnan vaikutuksista: tutkimusraportti Mielenterveysaktiivien toiminta.

Messuyleisölle on tarjolla ilmaisluentoja ja viihdettä sekä ainutlaatuisia kohtaamisia uusien ja vanhojen tuttavuuksien kanssa. Näytteilleasettajina on alan järjestöjä, viranomaisia ja palvelujen tuottajia. Suurimmat kävijäryhmät ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja opiskelijat, mielenterveyskuntoutujat ja heidän omaisensa, mutta messut ovat myös kaikille avoinna maksuttomine yleisöluentoineen. Paikkana on Wanha Satama Helsingin Katajanokalla.

Messujen ja seminaarien ohjelma löytyy osoitteesta www.mielenterveysmessut.fi.

Maamme keskeiseen kansanterveydelliseen ongelmaan tuoreinta tietoa ja keskustelunavauksia tarjoavat Mielenterveysmessut järjestetään jo 17. kerran. Tänä vuonna teema on Yhdessä enemmän. Messut ovat samaan aikaan vietettävän Mielenterveysviikon päätapahtuma. Messut järjestää Mielenterveyden keskusliitto yhteistyökumppaneineen.

Lisätietoja medialle ja median ilmoittautumiset:

Helena Hulkko, Viestintä- ja markkinointijohtaja, Mielenterveyden keskusliitto, puh. 050 582 22 11 helena.hulkko@mtkl.fi

Mielenterveyden keskusliitto valvoo ja ajaa mielenterveyspotilaiden, mielenterveyskuntoutujien ja heidän läheistensä etuja yhteiskunnassa. Järjestö toimii asiantuntijana heitä koskevissa kysymyksissä ja kehittää tarvittavia palveluja. Toiminnan punainen lanka on vapaaehtoisuus ja vertaistuki. Siinä yhdistyvät hoitoa vahvasti edesauttava kokemusasiantuntemus sekä ammatillisuus. Mielenterveyden keskusliittoon kuuluu noin 190 jäsenyhdistystä. Yhdistysten jäseninä on mielenterveyskuntoutujia, heidän läheisiään ja auttamishaluisia vapaaehtoisia.

www.mtkl.fi

Mielenterveyden keskusliiton toiminnan päärahoittaja on Raha-automaattiyhdistys. Lisätietoja: www.ray.fi