Ristiinassa vuoden mielenterveysyhdistys

Mielenterveyden keskusliitto on valinnut vuoden mielenterveysyhdistykseksi Ristiinan mielenterveysyhdistys Rislan. Vuoden Pomppu -nimeä kantavan palkinnon saaneen Rislan vahvuuksia ovat mm. yksinäisyyden torjunta ja monipuoliset Suomi 100 -tempaukset.

Vuoden Pomppu julkistetaan nyt kolmatta kertaa. Palkinnon perusteena on se, että mielenterveysyhdistys on tehnyt jotain merkittävää, poikkeuksellista tai uutta.

”Tänä vuonna hakijoina oli pitkään toimineita, arvokasta paikallista ja valtakunnallista työtä tehneitä mielenterveysyhdistyksiä. Risla on tehnyt pienillä resursseilla erinomaista tulosta, kehittynyt ja kasvattanut jäsenmääräänsä”, perustelee palkinnon myöntäneen järjestö- ja ansiomerkkitoimikunnan puheenjohtaja Markus Lustig.

21-vuotiaan yhdistyksen toiminta perustuu pitkälti vapaaehtois- ja talkootyöhön ja siihen ajatukseen, että ollaan yhtä perhettä. Tiiviissä yhteistyössä ESSOTEn toimintakeskus Tellus ja Risla ovat luoneet matalan kynnyksen paikan, jonne on helppo tulla, kun yksinäisyys iskee.

”Maaseutupaikkakunnalla herätään aikaisin, joten avaamme oven kello 6 puuron ja kahvin merkeissä. Olemme auki myös lauantaisin ja arkipyhinä eli silloin, kun ihmiset erityisesti haluavat viettää aikaa yhdessä”, kertoo sihteeri Maiju Syrjäläinen.

Aktiivinen toiminta houkuttelee mukaan eri-ikäisiä mielenterveyskuntoutujia. Suurimmaksi huolenaiheeksi puheenjohtaja Vesa Himanen nostaa mielenterveyden häiriöihin sairastuneiden nuorten aikuisten tilanteen.

”Nuorten kuntoutuminen on asia, johon pitää kiinnittää ehdottomasti enemmän huomiota. Nuoret aikuiset on erittäin tärkeä saada mahdollisimman nopeasti takaisin kiinni työelämään”, Himanen sanoo.

Suomi 100 -tempaukset

• jäsenmäärän nosto 91:sta 100:aan – tavoite saavutettiin maaliskuussa
  • 100 sukkaparia eli jokaiselle jäsenelle yhteistalkoilla neulotut sukat itsenäisyyspäiväksi – nyt valmiina 70 paria ja samalla näyttää syntyvän sukkia jaettavaksi niitä tarvitseville lapsillekin
  • kaksi jäsentä julkaisi omat runokirjat (Ari Nikkilä: Melkein jälkiä jättämättä, Marja-Leena Raunio: Önnikkipäiviä ja auringonpaistetta, kustantaja Mediapinta ja myynti Prisman verkkokauppa)
  • Mitä mielenterveystyö on Suomen juhlavuonna ja mitä se oli ennen? Yhteistyössä käsikirjoitettu ja näytelty nettikuunnelma, jonka ohjaa, editoi ja äänittää kulttuurialan ammattilainen Leevi Heinonen – valmista viimeistään itsenäisyyspäivänä

Motto
”Voittajat ei koskaan luovuta ja luovuttajat ei koskaan voita. Se on meidän yhteinen motto.”
Sihteeri Maiju Syrjäläinen

Risla Facebookissa https://fi-fi.facebook.com/RistiinanmielenterveysyhdistysRisla/
Rislan verkkosivut http://rislaristiina.weebly.com/

Palkinto luovutetaan tänään Seinäjoella. Kuva (myös painokelpoinen) palkinnon luovutuksesta saatavissa noin klo 14, kuvapyynnöt: viestintäpäällikkö Sirkku Immonen, puh. 040 1244 700, sirkku.immonen@mtkl.fi

Puheenjohtaja Vesa Himanen, 044 212 5960, vesahimanen@suomi24.fi
Sihteeri Maiju Syrjäläinen, 040 753 0063, maiju.syrjalainen@essote.fi
Puheenjohtaja Markus Lustig, järjestö- ja ansiomerkkitoimikunta, Mielenterveyden keskusliitto, puh. 046 6006 595

Vuoden Pomppu -palkinto luovutetaan tänään Seinäjoella Mielenterveyden keskusliiton kulttuuri- ja yleisurheilupäivillä. Liitto myöntää palkinnon vuosittain mielenterveystyössä ansioituneelle jäsenyhdistykselle. Liitossa on 160 jäsenyhdistystä ja niissä noin 17 000 henkilöjäsentä. Liitto on mielenterveyskuntoutujien ja heidän läheistensä valtakunnallinen kattojärjestö.