7 vaihtoehtoa kesän suosikkikohteille

Talvi- ja pääsiäislomien jälkeen monen suomalaisen haaveissa siintää jo kesän lomamatka. Jos perinteiset kesäkohteet on jo koluttu ja toiveena on välttää suurimmat turistirysät, kannattaa suunnata vielä toistaiseksi hieman tuntemattomampiin kohteisiin. Matkahakukone momondo.fi listasi seitsemän vaihtoehtoista kesäkohdetta uutta kaipaaville matkailijoille.

RANSKA: BORDEAUX, EI PARIISI

Bordeaux’n rantabulevardi auringonlaskussa. Kuva: SuperCar-RoadTrip.fr

Bordeaux on paljon muutakin kuin vain punaviinin maanpäällinen paratiisi. Kaupungissa yhdistyvät hienostunut uusklassinen loisteliaisuus, vanhanaikainen perusranskalainen charmi ja nykypäivän arki uniikilla tavalla. Parhaiten kaikkeen tähän voi tutustua vuokraamalla pyörän ja suuntaamalla kohti nähtävyyksiä leveää Garonne-joen rantakatua pitkin.

Jos haluat pois kaupungin hulinasta, voit vuokrata auton ja hurauttaa pohjoiseen Médoc-alueen maailmankuuluille viinitarhoille. Voit myös ajaa länsirannikolle nauttimaan ostereita ihastuttavaan Arcachonin rantakaupunkiin, samoilemaan vanhojen rannikkomäntyjen sekaan Landes-metsään tai surffaamaan Biskajanlahden aalloille.

Yhtä nähtävyyttä ei kuitenkaan kannata jättää väliin – länsirannikolla 60 kilometrin päässä Bordeaux’sta sijaitsee Euroopan suurin, 107 metriä korkea hiekkadyyni Dune du Pilat.

ITALIA: CATANIA, EI PALERMO

Barokkityylinen katunäkymä Cataniassa. Kuva: domfell

Sisilian toiseksi suurin kaupunki Catania peittyi sulan laavan alle Etnan tulivuorenpurkauksessa vuonna 1669, ja kaupunki tuhoutui uudelleen Sisilian maanjäristyksessä vuonna 1693. Nykyisin Catanian restauroitu keskusta kuuluu Unescon maailmanperintölistalle, ja kaupunki on raikas vaihtoehto kesäkohteeksi tungokseen asti täynnä olevan Palermon sijasta.

Dekadentin Piazza del Duomo -aukion läpi kulkiessa pääsee tutustumaan kaupungin loistavaan barokkityyliin. Pysähdy nauttimaan kupillinen espressoa ja seuraa sen jälkeen mustasta laavakivestä rakennettuja taloja kaupungin itäosaan kuuluisalle Catanian kalatorille, jossa voit maistella Joonianmeren antimia.

Rentoutumiseen sopivat hyvin kaupungin eteläosassa sijaitsevat La Playan hiekkarannat tai Riviera dei Ciclop, joka on vain 20 minuutin ajomatkan päässä kaupungista pohjoiseen.

ITÄINEN EUROOPPA: GDANSK, EI BUDAPEST

Kauniita rakennuksia Motlawa-joen varrella.

Gdansk on Puolan paras kesälomakohde – ja mikä parasta, matkailijat ovat vasta löytämässä tämän upean, yli tuhat vuotta vanhan Itämeren satamakaupungin ja sen aarteet. Keskustan tuntumassa sijaitseva Śródmieście-alue on kaupungin ihastuttavimpia, ja sen mukulakivinen Mariacka-katu on uuden ruokakulttuurin keskus. Yksi alueen parhaimmista ravintoloista on Estimo Klub Atkora.

Kun olet saanut vatsasi täyteen, kannattaa askeleet suunnata tyyliltään goottilais-renessanssimaiseen kaupungintaloon ja sen yhteydessä sijaitsevaan Gdanskin historialliseen museoon. Näissä vaikuttavissa ja kauniissa rakennuksissa voit tutustua kaupungin mielenkiintoiseen historiaan aina 1200-luvulta Hansaliiton ajoilta 1980-luvun kommunismin väistymiseen.

Museovierailun jälkeen kannattaa kiivetä rappuset kaupungintalon 50 metriä korkeaan vartiotorniin. Tornista avautuu panoraamanäköala äskettäin kunnostetun Vanhankaupungin, Stare Miaston, hollantilaistyylisiin karamellinvärisiin rakennuksiin ja 30 kilometrin pituiselle merenlahdelle.

BALKAN: TIRANA, EI DUBROVNIK

Tirana kesähelteellä. Kuva: Sarahtz

Vielä 1990-luvun alussa tässä Albanian pääkaupungissa ei turisteja nähty. Nykyisin Tiranasta löytyy trendikästä balkanilaista kulttuuria, ja se on mitä mainioin kesäkohde.

Köysiradalla pääset Dajti-vuoren kansallispuistoon, josta laskeutumisen jälkeen voit nauttia erinomaisia ja hinnaltaan uskomattoman halpoja mereneläviä Ish-Bllokun alueen kuppiloissa.

Upea Kansallismuseo ja vanha pyramidirakennus, joka rakennettiin entisen sosialistijohtajan Enver Hoxhan muistoksi, ovat oikeastaan Tiranan ainoita huomattavia maamerkkejä. Nähtävyyksien sijasta kaupungista tekee vierailemisen arvoisen sen elämäniloiset paikalliset asukkaat. Heihin voi törmätä nauttimassa makeaa albanialaista viiniä ja istuskelemassa Kansankunnan marttyyreiden bulevardilla (Dëshmorët e Kombit Boulevard). Kaupungin värikäs historia heijastuu kadun arkkitehtuurissa, joka on sekoitus ottomaanista, italialaista, fasistista ja iloisen värikästä postmodernistista tyyliä.

YHDYSVALLAT: SEATTLE, EI NEW YORK

Suositun Pike Place Marketin herkkuja. Kuva: jbhthescots

Seattle on tunnettu sateisesta ja tuulisesta säästä sekä horisontissa häämöttävästä lumihuippuisesta Mount Rainier -vuoresta. Jos kuitenkin matkaat Seattleen heinä-syyskuussa, pääset nauttimaan lämpimästä säästä, suolantuoksuisesta sinisestä taivaasta ja ikivihreistä puista. Juuri näiden ikivihreiden metsien ansiosta kaupunki on saanut lempinimen smaragdikaupunki.

Luonnonkauneuden lisäksi tämä viehättävä Tyynenmeren rannalla sijaitseva kaupunki tarjoaa Pohjois-Amerikan parhaan kulttuuriannin. Nykytaiteen uusimmat teokset voit katsastaa University Districtin erinomaisessa Henry Art Galleryssa. Kaupunki tarjoaa myös musiikkielämyksiä moneen makuun, piditpä sitten improvisaatio-electrosta, jazzista tai uudesta grungesta. Esimerkiksi Café Racerin baari ja klubi on suosittu yöelämän keskus.

Seattlen ruokakulttuuriin kannattaa tutustua keskustan suositussa Pike Place Marketissa. Tämä vilkas kauppahalli on täynnä käsitöitä, ruokaa ja monenmoisia uusia yrityksiä. Hörppää kahvit alkuperäisessä Starbucksissa tai nauti bisque-äyriäiskeittoa legendaarisessa Pike Place Chowder -ravintolassa.

AFRIKKA: MAPUTO, EI KAPKAUPUNKI

Väriloistoa Maputossa. Kuva: Rosino

Ota hippunen Rio de Janeiroa sekä ripaus Havannaa ja Lissabonia, sijoita ne Intian valtameren rannalle ja lopputuloksena on Mosambikin pääkaupunki Maputo. Tämä kaupunki on kesällä yksi viehättävimmistä ja miellyttävimmistä Afrikan pääkaupungeista.

Kaupungin urbaani alue on pieni ja keskitetty, ja sen leveiden bulevardien varrella on lukuisia Portugalin siirtomaa-ajan rakennuksia sekä vehreitä puutarhoja marxismin ajan asuinkortteleiden ja nykyaikaisten korkeiden rakennusten seassa. Maputon kohokohtia ovat sen eläväiset asukkaat ja sen ruokatarjonta, kuten voimakkaat afrikkalaiset piri piri -ruuat, joiden reseptejä on muokattu Latinalaisen Amerikan mausteilla.

Ihastuttava paikka rentoutumiseen löytyy Xefina Grande -saaren upeilta rannoilta, jotka ovat vain 30 minuutin laivamatkan päässä kaupungin satamasta.

ETELÄ-AMERIKKA: BOGOTA, EI RIO DE JANEIRO

La Candelarian alueen siirtomaa-aikaisia rakennuksia.

Vilkkaassa Kolumbian pääkaupungissa Bogotassa on yli 7,5 miljoonaa asukasta, ja siellä yhdistyvät Etelä-Amerikan eri kulttuurit, historiat ja ruokaperinteet. Samalla Bogota on kuitenkin säilyttänyt oman jäljittelemättömän kolumbialaisen sähäkkyytensä.

Nähtävyyksiin tutustuminen kannattaa aloittaa La Candelarian alueelta. Tällä mukulakivisellä keskustan alueella sijaitsevat niin Smaragdimuseo (Museo Internacional De La Esmeralda) kuin Espanjan siirtomaa-ajalta säilynyt San Agustinin barokkikirkko.

Kiemuraisia ja tunnelmallisia pikkukatuja pitkin pääsee Chapinero-alueen ylelliseen Parque de la 93 -puistoon, josta on tyylikästä yöelämää, uniikkeja vaateputiikkeja ja lukuisia erinomaisia kolumbialaisia kahvikauppoja. Tältä vehreältä virkistysalueelta on uskomaton näköala Andeille, joten se on mitä parhain paikka rentoutumiseen ja kesäauringosta nauttimiseen.

Lisätiedot:

Ulla Helander

Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 30 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone-, Android- ja Blackberry-laitteille.