Åland fick sitt eget plan ForÅL

Flybes namngivningstävling till Ålands ära fick 1,295 bidrag

Flybe, som är Europas största regionala flygbolag, tillkännagav 14 februari en tävling för att namnge ett flygplan till Ålands ära. Den månadslånga tävlingen arrangerades i samarbete med Ålands officiella turistorganisation, Visit Åland och fick 1,295 inlämnade namnförslag på svenska, finska samt några på engelska. Många bidrag gav en fascinerande inblick i människors kärlek till landskapet och deras historiska kunskaper. Det vinnande förslaget ForÅL inlämnades av Gabrielle van der Wal från Bromma, Stockholm.

“ForÅL är ett unikt och internationellt spel med ord som blandar svenska och engelska på ett roligt och kreativt sätt. Namnet är också speciellt passande för Flybes flygturer som är tillgängliga för alla och flygbolaget är hängivet att betjäna resenärer till och från Åland. Dessutom tillför bokstaven Å en anknytning till öarnas svenska namn Åland”, säger Fred Kochak, kommersiell chef på Flybe Europe, i en kommentar till det vinnande bidraget.

Tävlingens domare Fred Kochak, kommersiell chef på Flybe Europé, Annica Jansson, VD på Visit Åland och Tanja Sabel, flygplatschef, Finavia Abp Mariehamns Flygplats tyckte att det var valet av vinnare var svårt men givande.

Det vinnande förslaget kommer att synas permanent på sidan av ett Flybe flygplan och förslaget avslöjades i dag under en VIP ceremon på Mariehamns flygplats. Priset till vinnaren inkluderade sex par gratis tur & retur biljetter med Flybe giltiga på alla regionala rutter i Norden och de Baltiska länderna.

”Anledningen till att jag valde ForÅl är att namnet har flera betydelser. Dels ’för alla’ men även ’för Åland’. Sedan är bokstaven Å en unik bokstav på samma sätt som Åland är en unik ö”, säger Gabrielle van der Wal.

Flybe trafikerar upp till 11 flygturer i veckan mellan Mariehamn och Helsingfors med priser på enkelbiljetter från 25€ inklusive skatter och avgifter.

För mera information:
Visit Åland,
Marknadskoordinator Jonas Holmström, Tel: +358 18 24 254, Fax: +358 18 24 265, jonas.holmstrom(a)visitaland.com
Flybe Media Desk, 040 450 9490, flybemediadesk(a)miltton.fi

Om Flybe:
- Flybe är det ledande regionala flygbolaget i Europa. Bolaget flyger mellan 18 länder, har 204 flyglinjer och opererar på 96 flygplatser, varav 36 ligger i Storbritannien och 60 runt om i Europa* (samtliga linjer i försäljning i mars 2012–oktober 2012).
- Flybe är Storbritanniens populäraste flygbolag inom inrikesflyg. Bolaget har fler passagerare på flygplatsen Gatwick i London än konkurrenterna och flyger fler inrikesflyg än något annat bolag. *(statistik från CAA, 2011)
- Flybe noterades på börsen i London i december 2010.
- Utmärkelser:
2011 Flybes styrelseordförande Jim French tilldelades Commercial Air Transport-priset av den amerikanska tidningen Aviation Week, som också valde in honom i resebranschens brittiska Hall of Fame.
2011 Flybe utsågs till Best Short-Haul Airline för andra gången i Business Travel Awards.
2010 Flybe belönades som Best Short-Haul Airline och Best Environmental Airline i tävlingen Business Travel Awards.

- Flybe och Finnair grundade i augusti 2011 ett samägt bolag som köpte upp flygbolaget Finnish Commuter Airlines. Flybe äger 60 procent av det nya bolaget.
- Flybe tecknade ett codeshareavtal med Air France i juni 2010.
- Flybe beställde 140 flygplan av modellerna Embraer 175 och E-family i juli 2010, varav de första levererades i december 2011.
- Flybe är det största bolaget med reguljärflyg på flygplatserna i Belfast, Birmingham, Cardiff, Exeter, Isle of Man, Manchester, Manston, Newquay och Southampton (statistik från CAA, januari 2012).
- Flybe investerade 12 miljoner pund i ett utbildningscenter i Exeter som stod klart i november 2011.
- Flybe lanserade det första miljöprogrammet för flygbranschen år 2007.
- Flybe var det första lågprisbolaget i Storbritannien som etablerade ett kundprogram. Rewards4all-programmet är öppet för alla passagerare.
- Flybe undertecknade i november 2008 ett betydande franchisingavtal med det skotska regionala flygbolaget Loganair. Avtalet var det första i sitt slag bland lågprisflygbolagen.

* För 30 flyglinjer och på 11 flygplatser produceras Flybes tjänster av franchisingpartnern Loganair.