Arlan kermaviililanseeraus hyödyntää sosiaalista mediaa ja 'savusiikasuoraa'

Arla tuo suomalaisten kauppojen hyllyille valmiiksi maustetut kermaviilikastikkeet. Kanan, lihan ja kalan kyytipojaksi tarkoitetut tuoretuotteet on suunniteltu erityisesti kesää silmällä pitäen.

"Suomen suvessa kokkaillaan ja grillaillaan siellä missä ollaan. Vaikka ruoka pitää saada pöytään vauhdikkaasti, laadukkaat raaka-aineet ovat tärkeitä", kertoo Arla Suomen ruoanvalmistustuotteiden tuoteryhmäpäällikkö Annika Mesimäki.

#MutkatSuoriksi kesäkeittiössä -iskulause tuo myös maailmalta tutut hashtag-sloganit suomalaiseen mainontaan.

"Ruoanlaitto on nykyään sosiaalista. Annoskuvat ja reseptit jaetaan eteenpäin verkossa. Haluamme olla mukana keskustelussa", Mesimäki kertoo.

Mainostoimisto 358:n kampanjassa valmis kastike on ratkaisu kesäisen arjen yllätyksiin: kun anoppi soittaa ovikelloa ruoka-aikaan tai grillaajan kärsivällisyys on koetuksella. Yhden tarinan inspiraatio oli sosiaalisessa mediassa: YouTube-ilmiö, jossa siikasaalis yllättää kalamiehet:

"Pop-kulttuuri muuttaa muotoaan. Tämähän on ehkä Suomen ensimmäinen käänteinen viraali: kulttivideosta mainokseen eikä toisinpäin. Pieni hiljainen kunnianosoitus klassikolle!" luova johtaja Ale Lauraéus maalailee.

Osana verkko-teemaa Arla yllättää valitut ruokakirjoittajat kalatoimituksella.

"'Savusiikasuora' innosti kyllä vanhoja kalamiehiä. Tosin kahtakymmentä siikaa ei saatu pyydettyä ilman ulkopuolisten freelancer-kalastajien apua", suunnittelijat Lauraéus ja copywriter Antti Tähtinen tunnustavat.

Lanseeraus näkyy myös kaupassa, ulkomainonnassa ja television katkoilla koko kesän.

Kampanjan suunnitteluun osallistuivat myös Arlan Senior Category Manager Nnenna Liljeroos sekä 358:n asiakkuusjohtaja Kimmo Tupala, tuottaja Jenny Nyman, toimitusjohtaja ja strategi Peter Barmer sekä suunnittelija Salla Leppänen. Mediatoimisto oli Carat, tuotantoyhtiönä toimi Left & Right ja valokuvaajana Anton Sucksdorff.

Lisätiedot ja linkit:
– Tuoteryhmäpäällikkö Annika Mesimäki, Arla, p. +358 40 573 6366

– Alkuperäinen "Kahen kilon siika" YouTubessa: https://www.youtube.com/watch?v=ugl42dbJyz0

– Kampanjasivusto

- Medialle