Asiantuntija: Valokuvat syventävät suhdetta lastenlapsiin

Huomenna lauantaina 21.10. vietetään Isovanhempien päivää. Monissa perheissä kiire ja välimatkat vaikeuttavat isovanhempien ja lasten suhteen syvenemistä. Valokuvien avulla voidaan kuitenkin luoda yhteisiä muistoja ja juurruttaa yhteyttä sukuun ja läheisiin

Vuosittain vietettävän Isovanhempien päivän tavoitteena on kiinnittää huomiota isovanhempien merkitykseen lastenlapsien elämään ja yleisesti isovanhempien arvostukseen koko yhteiskunnassa. Isovanhempien rooli lapsen elämässä on merkittävä, sillä tutkimuksissa on ilmennyt, että heidän osallistumisensa lastenhoitoon edistää merkittävästi lasten hyvinvointia.

Helsingin yliopiston dosentti Antti Tanskanen on tutkinut väitöskirjassaan isovanhempien roolia lasten elämässä. Hänen tutkimuksensa mukaan lapset, joiden hoitoon isovanhemmat osallistuvat, pärjäävät paremmin kehitystä mittaavissa testeissä, heidän koulumenestyksensä on parempi, ja heillä on vähemmän emotionaalisia ja käyttäytymisperäisiä ongelmia.

Kaikilla isovanhemmilla ei kuitenkaan ole mahdollista olla läsnä lapsen arjessa. Tällöin valokuvien merkitys kasvaa, sillä niiden avulla voidaan tuoda kaivattua lämpöä ja syvyyttä suhteeseen. Valokuvat toimivat tehokkaina muistiherätteinä samaan tapaan kuin tuoksut, sillä ne aiheuttavat usein välittömän kehollisen reaktion. Ifolorin Isovanhempien päivänä starttaavan Kirje isovanhemmille -kampanjan tarkoituksena on rohkaista isovanhempia, lapsia ja lastenlapsia tallentamaan yhteisiä hetkiä ja viettämään aikaa yhdessä.

Suomen Isovanhempien yhdistyksen perustaja Pekka Leinonen muistuttaa tutusta ajatusleikistä, jossa tulipalon sattuessa pelastetaan ensimmäiseksi aina valokuvat, sillä niillä on huomattava merkitys muistojen ja suvun perinteiden kannalta.

”Olen tehnyt kymmeniä kuvakirjoja lastenlapsille, tuttaville ja ystäville. Otamme aamupalapöydässä niistä esiin muutaman kuvan, joille nauramme. Illalla tapa toistuu ja otamme taas pari kuvaa esiin. Se yhdistää meidät hetkeen ja muistelemme esimerkiksi, että oliko silloin aurinkoista vai pilvistä”, Leinonen kertoo.

Jotta valokuvien merkityksen oppisi ymmärtämään jo nuorena, Leinonen suosittelee laittamaan kameran jo 2-vuotiaan kaulaan.

”Kun lapsi oppii kävelemään, niin kamera vain kaulaan – siten lapsi oppii kuvaluvun taidon.”

Isovanhempien päivää vietetään lauantaina 21.10.2017

Ifolorin Kirje isovanhemmille -kampanja rohkaisee pitämään yhteyttä isovanhempiin muistoja tallentamalla ja yhteisiä hetkiä vaalimalla. Keskusteluun voi osallistua jakamalla omia kuvia esimerkiksi Instagramissa tunnisteilla #ifolor #kirjeisovanhemmille

4 vinkkiä vanhemmille – näin syvennät isovanhempien sidettä lapseesi

-        Anna pienellekin lapselle kamera. Lapsen kuvanlukutaito kehittyy varhain, ja itse kuvaamalla oppii tutustumaan läheisiinsä uudesta näkökulmasta.

-        Valokuvat osaksi ruokapöytäkeskustelua. Keskustelua syntyy muutamasta satunnaisesti valitusta valokuvamuistosta kuin itsestään, ja kuvista voi jutustelun lomassa oppia uusia asioita perhesuhteista ja -hetkistä.

-        Teetä ja jaa kuvia kaukana asuville isovanhemmille. Näin osallistat isovanhemmat lasten elämään, vaikka he eivät itse pystyisikään olemaan paikalla. Huolehdi myös, että heidän yhteiset hetket tulevat taltioitua.

-        Hyödynnä valokuvia merkkipäivinä. Valokuvista voi teettää esimerkiksi todistuksia, palkintoja, tauluja tai kuvakirjoja merkkipäivälahjoiksi. Valokuvamuistot jäävät elämään, ja niistä syntyy myös uusia tarinoita.

Median yhteydenotot:

Päivi Pietarinen, Ifolor

paivi.pietarinen@ifolor.fi

+358 40 823 9226

Ilona Haahtela, Miltton

ilona.haahtela@miltton.fi

+358 44 796 0012

Ifolor on Suomen markkinajohtaja kuvatuotteiden valmistuksessa. Yritys tunnetaan korkealaatuisista kuvatuotteista, ja niiden helppokäyttöisistä tilausohjelmista. Ifolor on yksi Suomen arvostetuimpia ja suositelluimpia verkkokauppoja. Ifolorin liikevaihto on 20 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa Keravalla työskentelee 90 henkilöä. Ifolor kuuluu Euroopan laajuisesti toimivaan Ifolor-konserniin, joka on sveitsiläinen perheyritys. www.ifolor.fi