Aurinkolaseilla silmäsairauksia vastaan

- suojaa silmät ja herkkä silmänympärysiho kevätauringolta

Kevätauringon säteet tuntuvat miellyttäviltä kasvoilla, mutta todellisuudessa UV-säteily altistaa suojaamattomat silmät monille sair auksille. Tietyt olosuhteet ja ympäristöt nostavat säteilylle altistumisen vaaraa entisestään , mutta nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin pitää sitä, että silmät tulisi aina suojata huolellisesti UV-säteilyltä . Silmien suojaaminen ehkäisee silmäsairauksien syntymistä ja kehittymistä, ja aurinkolasit suoj aava t samanaikaisesti myös silmänympärysalueen herkkää ihoa.

Memira listasi viisi faktaa UV-säteilyn haittavaikutuksista, joilta aurinkolasien käyttö suojaa tehokkaasti.

1. Voimakas UVB -säteily voi aiheuttaa niin sanottua lumisokeutta, eli silmän sarveiskalvon tulehdusta, joka vahingoittaa silmän pinnan solukkoa.
  2. Pitkäaikainen tai voimakas UVB -säteilyaltistus saattaa aiheuttaa silmän mykiöön hitaasti kehittyviä samentumia, jotka voivat johtaa harmaakaihin kehittymiseen.
  3. Auringon UV-säteily saattaa lisätä riskiä sairastua silmänpohjan ikärappeumaan.
  4. Altistuminen UV-säteilylle lisää riskiä sairastua silmän suonikalvon melanoomaan.
  5. Aurinkolasit suojaavat myös herkkää silmänympärysihoa UV-säteilyn aiheuttamalta ihon paksuuntumiselta, veltostumiselta ja rypistymiseltä – toisin sanoen ennenaikaiselta vanhenemiselta.

Aurinkolasit suojaavat silmiä muiltakin asioilta kuin pelkästään UV-säteilyltä. Vauhdikkaissa ulkoilmaharrastuksissa, kuten esimerkiksi pyöräilyssä, aurinkolasit suojaavat silmiä viimalta, roskilta ja muilta epäpuhtauksilta.

Aurinkolasimalleja löytyy erilaisille kasvoille ja eri käyttötarkoituksiin – silmäleikkauksessa käyneet tai muuten hyvänäköiset eivät tarvitse aurinkolaseihin vahvuuksia, jolloin aurinkolasivalikoima laajenee merkittävästi. Tällöin aurinkolaseja voi hankkia edullisemmin eri käyttötarkoituksiin sopivina. Aurinkolaseja hankkiessa t ärkeintä on kuitenkin aina tarkistaa, että laseissa on CE-merkintä ja UV-suoja”, kertoo Memiran optikko Suvi Alakärppä Vaasan silmäklinikalta.

Lisätietoa:

Suvi Alakärppä, optikko 040 529 9457, suvi.alakarppa@memira.fi

Enni Hannula, viestintä- ja markkinointijohtaja, 040 529 9453, enni.hannula@memira.fi

Memira on näkökirurgian markkinajohtaja Pohjoismaissa. Vuodesta 1990 lähtien Memiran silmäkirurgit ovat auttaneet yli 400 000 ihmistä pääsemään eroon silmälaseista, myös moniteholaseista. Ikänäön (presbyopia) korjaamisessa Memira on yksi maailman markkinajohtajista. Memiralla on yli 50 näkökirurgiaan keskittyvää klinikkaa Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa.

Yrityksestä

Miltton Group on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava viestintätoimistoryhmä, jonka tytäryhtiöitä ovat Miltton, Miltton Brussels, Miltton Creative, Miltton Labs, Miltton Markets, Miltton Networks, Miltton Nordics, Miltton Purpose ja Miltton Sparks. Ryhmän palveluksessa on yli 200 henkilöä, ja sen liikevaihto oli vuonna 2016 noin 19,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta 35 %. Miltton Group on itsenäisessä kotimaisessa omistuksessa.