BMW ja SLG investoivat maailman suurimmaksi kasvavaan hiilikuitutehtaaseen

Yhteistyökumppanit BMW Group ja SLG Group ovat tehneet päätöksen Moses Laken hiilikuitutehtaan laajentamisesta kahdella uudella tuotantolinjastolla. Taustalla on hiilikuidun kasvava kysyntä autojen valmistusmateriaalina.

Moses Laken hiilikuitutehdas Washingtonissa Yhdysvalloissa koostuu tällä hetkellä kahdesta, pääasiassa BMW i -sarjaa varten hiilikuitua valmistavasta tuotantolinjasta ja kahdesta rakenteilla olevasta. Nyt tehty päätös viidennen ja kuudennen tuotantolinjan rakentamisesta nostaa tehtaan kapasiteetin 9 000 hiilikuitutonniin vuosittain.

Kyse on 200 miljoonan dollarin lisäinvestoinnista. Valmistuessaan alkuvuodesta 2015 SLG:n Moses Laken tehtaasta tulee maailman suurin hiilikuitua valmistava tehdas. Valmistuksessa käytettävä energia saadaan vesivoimasta.

”Haluamme yhdessä BMW Groupin kanssa tuoda hiilikuidun laajamittaisesti autojen valmistukseen. Yhdistettynä muihin materiaaleihin hiilikuitu tuo uusia mahdollisuuksia entistä kevyempiin rakenteisiin ja sitä kautta ympäristöystävällisempään autoiluun”, hiilipohjaisten tuotteiden ja materiaalin johtavan valmistajan, SLG Groupin toimitusjohtaja Jürgen Köhler sanoo.

BMW:n hankintatoiminnoista vastaava hallituksen jäsen Klaus Draeger uskoo hiilikuidun olevan avainasemassa autoteollisuuden tulevaisuudessa:

“Tavoitteenamme on lisätä keveiden materiaalin käyttöä, jotta ajoneuvojen painoa, ja sen myötä polttoaineenkulutusta ja päästöjä saadaan pienennettyä.Tulemme ottamaan hiilikuidun osaksi innovatiivisia materiaaliyhdistelmiä useissa mallisarjoissamme.”

Moses Laken tehtaan laajennuksen myötä BMW Group ottaa hiilikuidun käyttöön entistäkin laajemmin mallistossaan.

Oy BMW Suomi Ab, Henri Jantunen, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, (09) 6137 4217, henri.jantunen(at)bmw.fi, www.bmw.fi

Lisätietoja ja kuvia osoitteesta: https://www.press.bmwgroup.com/pressclub/p/pcgl/startpage.html

BMW Group
BMW Group on yksi maailman menestyneimmistä autojen ja moottoripyörien valmistajista, jonka brändejä ovat BMW, MINI ja Rolls-Royce. BMW Groupilla on 28 tuotantolaitosta 13 eri maassa, ja yhtiön myyntiverkosto kattaa yli 140 maata.

BMW Group myi kaikkiaan noin 1.963 miljoonaa autoa ja 115 215 moottoripyörää vuonna 2013. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2012 oli 76,85 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 7,82 miljardia euroa. Vuoden 2012 lopussa yhtiöllä oli noin 105 876 työntekijää.

BMW Groupin menestys pohjautuu pitkäjänteiseen ja vastuulliseen toimintaan. Yhtiö onkin ottanut strategiaansa olennaisina osina ekologisesti ja sosiaalisesti kestävät toimintatavat koko arvoketjussaan, kattavan tuotevastuun ja luonnonvarojen säästämisen.

www.bmwgroup.com

Facebook: http://www.facebook.com/BMWGroup