EQT keräsi 4 miljardin euron infrastruktuurirahaston – Suomalaiset eläkeyhtiöt merkittävinä sijoittajina

• EQT Infrastructure III -rahaston varainhankinta tuotti 4 miljardia euroa
  • Varainhankinta kesti alle kuusi kuukautta – kysyntä rahastoa kohtaan ylitti tarjonnan
  • EQT:n teollinen lähestymistapa infrastruktuurisijoittamiseen sai vahvan tuen sijoittajilta ja vahvistaa EQT:n asemaa johtavana vaihtoehtoisia sijoituksia tarjoavana yhtiönä

EQT:n kolmannen infrastruktuurirahaston EQT Infrastructure III -rahaston varainhankinta on päättynyt 21. helmikuuta 2017 tulokseen 4 miljardia euroa. Rahaston varainhankinta kesti alle 6 kuukautta, mikä on nopein varainkeruu EQT:n yli 20-vuotisen historian aikana. Varainkeruu herätti Suomessakin vahvaa kiinnostusta. Kotimaisista instituutioista rahastoon sijoittivat muun muassa Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Elo, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, Keva, Valtion Eläkerahasto VER ja Varma.

“EQT teki ensimmäisen sijoituksen Suomeen yli 20 vuotta sitten. Johtavat suomalaiset institutionaaliset sijoittajat ovat EQT:n pitkäaikaisia tukijoita ja kumppaneita. Olen erittäin tyytyväinen, että EQT Infrastructure III keräsi ennätysmäärän varoja suomalaisilta sijoittajilta”, sanoo Vesa Koskinen, EQT:n rahastojen neuvonantajana toimivan EQT Partnersin osakas ja Suomen maajohtaja. ”EQT on paikallisille yrityksille pitkäjänteinen omistaja, joka tuo maailmanluokan osaamista kohdeyrityksiinsä. Mahdollistamme suomalaisten yritysten kasvun ja kansainvälistymisen vauhdittamisen”, Koskinen lisää.

EQT Infrastructure III -rahasto jatkaa EQT:n aiempien infrastruktuurirahastojen sijoitusstrategiaa, joka perustuu teolliseen arvonluontiin infrastruktuuriyhtiöissä. Mahdollisia sijoituskohteita ovat esimerkiksi energia-, kuljetus-, logistiikka- ja ympäristöalalla toimivat yhtiöt sekä telekommunikaatioinfrastruktuuri- ja infrastruktuuripalveluyhtiöt pääasiallisesti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Rahasto kiinnosti sekä EQT:n nykyisiä että uusia sijoittajia, eikä kysynnän suureen määrään voitu täysin vastata. Ylimerkinnästä huolimatta EQT pitäytyi keräämään maltillisen kokoisen rahaston. Rahaston tavoitteena on tuottaa lisäarvoa sijoittajille sijoittamalla korkeatasoisiin yrityksiin ja kehittää niistä vahvoja, tulevaisuuden kestäviä yhtiöitä.

”Kysyntää infrastruktuurisijoituksiin selkeästi löytyy, ja sen mukana seuraa myös houkuttelevia mahdollisuuksia. EQT tuo aitoa lisäarvoa alueilla, joissa tarvitaan kipeästi sekä yksityisiä sijoituksia että innovaatioita. Tiimillämme on vahvat näytöt luovista ideoista ja ratkaisuista EQT:n aiempien infrastruktuurirahastojen neuvonantajana. Olemme valmiina tutkimaan uusia ja innostavia mahdollisuuksia”, sanoo Lennart Blecher, EQT Partnersin osakas ja Real Assets -liiketoimintojen vetäjä.

”Olemme nöyrän ylpeitä EQT:n kolmannen infrastruktuurirahaston sijoittajilta saamasta vastaanotosta. Luotan vahvasti siihen, että EQT:n palo kehittää yhtiöitä luo tulevaisuudessakin kestävää arvoa sijoittajille, yrityksille ja laajemmin yhteiskunnalle”, sanoo Thomas von Koch, EQT Partnersin toimitusjohtaja.

Rahasto on tehnyt sopimukset jo neljästä merkittävästä yritysostosta: GlobalConnect A/S, joka on merkittävä vaihtoehtoisen B2B-datakommunikaatiopalvelujen tarjoaja Tanskassa; strateginen kumppanuus saksalaisen energiainfrastruktuuriyhtiö GETEC ENERGIE HOLDING GmbH:n kanssa; Delta Comfort, Alankomaiden Zeelandin johtava telekommunikaatioinfrastruktuuriyhtiö ja energianpalvelujen tarjoaja; ja Lumos Networks, joka on merkittävä valokuitupohjaisten data- ja laajakaistapalvelujen tarjoaja Yhdysvaltojen itärannikolla.

Johtavien suomalaisten institutionaalisten sijoittajien lisäksi EQT Infrastructure III -rahastoon ovat sijoittaneet useat tunnetut kansainväliset institutionaaliset sijoittajat, kuten AP4, Ardian, BlackRock, Dai-ichi Life Insurance, Danica Pension, Fubon Life Insurance, Funds SA, Golding Capital Partners, LGIAsuper Queensland, Local Government Super, Maine Public Employees Retirement System, Nan Shan Life Insurance, The New York City Retirement Systems, Oregon Investment Council, Pantheon, Sampension, Skandia, Sumitomo Mitsui Trust Bank, Teacher Retirement System of Texas, sekä Virginia Retirement System.

Rahaston varainkeruu on nyt päättynyt. Edellä mainittua ei tule pitää tarjouksena tai pyrkimyksenä saada sitoumuksia mihinkään arvopapereihin tai osakkuuksiin tai muuhun liiketoimeen.

Lisätiedot:

Vesa Koskinen, EQT Partnersin osakas ja Suomen maajohtaja, puh. +358 50 386 6344, vesa.koskinen@eqt.fi

Päivi Arminen, EQT Partnersin johtaja, EQT Infrastructure III:n neuvonantaja, puh. +358 40 775 8799, paivi.arminen@eqt.fi

EQT on kansainvälinen vastuullinen sijoittaja ja omistaja. EQT:n rahastoihin on sijoitettu noin 35 miljardia euroa. EQT teki ensimmäisen sijoituksensa Suomeen vuonna 1996 ja toimisto Helsinkiin perustettiin vuonna 1999. EQT:n rahastot ovat tähän päivään mennessä sijoittaneet suomalaisiin yhtiöihin noin 1,7 miljardia euroa ja EQT:n nykyiset omistusyhtiöt työllistävät Suomessa yhteensä yli 10 000 ihmistä. EQT:n nykyisiä omistuksia Suomessa ovat Terveystalo, Musti & Mirri ja Touhula.

EQT on vastuullinen ja pitkäjänteinen omistaja, joka on sitoutunut omistamiensa yhtiöiden kehittämiseen laajaa teollisten neuvonantajien verkostoaan hyödyntäen. EQT:n missio on säilynyt vuosikymmenten ajan samana – tavoitteena on luoda arvoa keskisuurissa ja suurissa yrityksissä investoimalla niihin ja auttamalla niitä kehittymään erinomaisiksi, alansa johtaviksi yrityksiksi.

EQT Infrastructure III -rahasto tavoittelee pääomasijoituksia infrastruktuuriyrityksiin, joissa on mahdollisuudet huomattavaan arvonluontiin panostamalla yhtiöiden kasvuun ja operatiiviseen kehittämiseen. EQT keskittyy infrastruktuurisijoituksiin, jotka tarjoavat välttämättömiä palveluja yhteiskunnalle, vakaata kassavirtaa ja inflaatiosuojan.