Ericsson nopeuttaa ja helpottaa operaattoreiden 5G-verkon käyttöönottoa

Tietoliikenteen määrä on kasvanut rajusti viimeisen viiden vuoden aikana ja sen ennustetaan lisääntyvän entisestään muun muassa videosisältöjen suosion vuoksi. Jotta operaattorit voivat vastata dataliikenteen kasvuun, Ericsson laajentaa end-to-end 5G-alustaansa uusilla tuotteilla ja mahdollistaa näin operaattoreille nopean ja ketterän tavan ottaa 5G-verkot käyttöönsä.

5G-verkot ovat tulossa vauhdilla myös Suomeen. Monet operaattorit sekä maailmalla että Suomessa ovat jo kokeilleet tai parhaillaan testaamassa 5G-teknologiaa. Suomi on ensimmäisten maiden joukossa avaamassa 5G-verkkoja kaupalliseen käyttöön ensi vuoden alusta.

Tietoliikenteen määrä on kasvanut jopa 12-kertaiseksi viimeisen viiden vuoden aikana etenkin videosisällön räjähdysmäisen suosion kasvun vuoksi. Kasvun ennustetaan jatkuvan ja vuoden 2023 loppuun mennessä Ericsson arvioi tietoliikenteen määrän edelleen kahdeksankertaistuvan. Ilman 5G-verkkoja kasvu ei olisi mahdollista. Vuonna 2023 arviolta viidennes mobiilidataliikenteestä kulkee 5G-verkoissa.

Jotta muutos olisi operaattoreille mahdollisimman nopea ja ketterä, Ericsson tuo markkinoille uusia tuotteita. Spectrum Sharing-, RAN Compute-, ja Street Macro -ratkaisut nopeuttavat ja tehostavat operaattoreiden 5G-verkkojen avaamista.

Kattava 5G-verkko hyödyntää myös 4G-taajuuksia

Spectrum Sharing -ratkaisulla operaattorit voivat laajentaa 5G-peittoa hyödyntämällä 4G-verkon taajuuksia. Näin operaattorit voivat tarjota koko maan kattavan 5G-verkon asiakkailleen nopeasti ja joustavasti. Samalla poistuu tarve siirtää 4G taajuuksia staattisesti 5G:lle, mikä vaikuttaisi negatiivisesti 4G:n suorituskykyyn. Ratkaisu on Ericssonin innovaatio, joka perustuu 3GPP Rel 15 -standardiin ja yksinkertaistaa myös 5G-päätelaitevalmistajien työtä.

RAN Compute tuo radioverkkoon joustavan arkkitehtuurin

Ericssonin uusi RAN Compute -tuoteperhe antaa operaattorillemahdollisuuden sijoittaa radioverkon toiminnallisuutta verkossa haluamallaan tavalla tukeakseen erilaisia 5G-käyttökohteita ja samalla alentaa verkon kokonaiskustannuksia. Tuoteperheen ratkaisujen avulla voidaan jopa kolminkertaistaa kapasiteetti nykyisillä taajuusalueilla. Lisäksi radioverkon toiminnallisuuksia voidaan sijoittaa verkkoarkkitehtuurissa keskitetysti tai vaihtoehtoisesti lähemmäksi radioyksikköä saavuttaen näin ultralyhyen viiveen ja maksimaalisen nopeuden.

Street Macro lisää kapasiteettia vilkkailla kaupunkialueilla

Ericsson tuo markkinalle erityisesti urbaaniin ympäristöön suunnitellun Street Macro -ratkaisun, joka tuo lisää kapasiteettia sinne, missä liikenne on kaikkein vilkkainta. Lisäksi Ericsson virittää siirtoverkkoratkaisunsa tukemaan Street Macroa ja näin markkinoille saadaan integroitu ja täydellinen korkeampien taajuuksien 5G-ratkaisu.

Uudet tuotteet tulevat käyttöön vuonna 2019 ja ne esitellään ensi kertaa Mobile World Congress Americas -tapahtumassa, Los Angelesissa, 12.-14.9.2019.

Siirtoverkko 5G-vauhdissa

Samalla yhtiö vahvistaa end-to-end 5G-siirtoverkkoportfoliotaan laajentamalla kumppanuuttaan Juniper Networksin kanssa ja solmimalla uuden yhteistyön ECI:n kanssa. Ericssonin Router 6000 -tuoteperhettä täydentävät Juniperin siirtoverkkoratkaisut takaavat 5G-verkon suorituskyvyn, laadun ja helppokäyttöisyyden. ECI:n kanssa solmittu kumppanuus puolestaan takaa sen, että Ericsson pystyy tarjoamaan tehostetun optisen siirtoverkon ratkaisuja operaattoreille sekä kriittisen infrastruktuurin piiriin kuuluville asiakkailleen.

Ericsson on 5G:n edelläkävijä

Ericssonilla on ollut johtava rooli 5G-standardien kehityksessä vuodesta 2011 lähtien. Yhtiö on myös saanut lukuisia tunnustuksia aktiivisuudestaan 5G-verkkojen kehityksessä. Kuluneen kahden vuoden aikana 5G-teknologiaa on testattu kentällä ja myös ensimmäiset 5G-sopimukset on jo allekirjoitettu.

Yhtiö arvioi, että valtaosa 5G-verkoista otetaan käyttöön vuodesta 2020 alkaen, ja vuoden 2023 loppuun mennessä 5G-liittymiä on jo yli miljardi.

”Teemme maailmanlaajuisesti yhteistyötä eri teollisuuden toimijoiden, yliopistojen ja teknologisten instituutioiden kanssa, mikä antaa meille hyvän kuvan 5G:n käyttömahdollisuuksista. Voimme näin tukea asiakkaitamme saamaan mahdollisimman hyvän startin 5G-verkoissa. Samaan aikaan kehitämme ratkaisuja, joilla verkon ylläpidon tehokkuutta parannetaanmm. tekoälyn ja automaation avulla”, kertoo Suomen Ericssonin toimitusjohtaja Olli Sirkka

Nina Colliander, viestintäkonsultti, Miltton, puh. 0406873591, sähköposti: nina.colliander@miltton.fi

ERICSSON

Ericssonin avulla viestintäpalveluiden tarjoajat voivat ottaa täyden hyödyn rakennetuista verkkoyhteyksistä. Yrityksen tarjonta on suunniteltu tukemaan asiakkaidensa digitalisaatiota, lisäämään tehokkuutta sekä kehittämään uusia tulonlähteitä. Valikoima kattaa verkkoratkaisut, digitaaliset palvelut, palvelunhallintaratkaisut sekä kasvuvaiheessa olevan liiketoiminnan.  Panostamalla innovaatioihin Ericsson on mahdollistanut puhelin- ja mobiiliyhteyksien hyödyt miljardeille ihmisille ympäri maailman. Ericsson on listattu sekä Tukholman että New Yorkin Nasdaq-pörssissä.

www.ericsson.com