EUROOPAN TOP 5 JOULUMARKKINAT

Euroopan kuuluisat joulumarkkinat ovat hauska tapa uppoutua paikallisiin traditioihin ja taianomaiseen joulutunnelmaan paikallisten tapaan. Aidosta markkinahumusta saa myös tarvittaessa ideoita jouluostoksiin. Matkahakukone momondo.fi listasi tämän vuoden parhaimmat joulumarkkinakohteet.

DRESDENIN JOULUMARKKINAT, SAKSA

Saksan vanhimmat joulumarkkinat Dresdenissä ovat olleet perinne jo lähes 600 vuotta. Alueen käsityöläiset täyttävät markkinoiden noin 250 kojua upeilla ja uniikeilla esineillä, joita et muilta markkinoilta löydä. Joulumarkkinoiden kohokohta on vuosittainen hedelmäkakkufestivaali (Stollenfest), joka pidetään joulukuun toisena sunnuntaina.

Meno-paluu Helsingistä Dresdeniin marras-joulukuussa alkaen 213 euroa momondo.fin kautta varaamalla.

TIVOLI, KÖÖPENHAMINA, TANSKA

Euroopan vanhin huvipuisto koristautuu sadoin joulukuusin ja tuhansin valoin luomaan tunnelmaa joulumarkkinoille. Yksi keskeisistä nähtävyyksistä markkinoilla on jäätyneeseen järveen tehty luistinrata. Joulumarkkinoiden tarjoama ruoka ja juoma ovat yhtä lailla keskeisessä osassa myytävän taiteen ja käsityön rinnalla – muki kuumaa glögiä ja omenanyytti lämmittävät mukavasti käsiä markkinahumun keskellä.

Meno-paluu Helsingistä Kööpenhaminaan marras-joulukuussa alkaen 95 euroa momondo.fin kautta varaamalla.

RESIDENZPLATZ JA KATEDRAALIN AUKIO, SALZBURG, ITÄVALTA

Yksi tärkeimmistä joulumarkkinoiden elementeistä on juhlan tuntu. Markkinoiden yllä uljaana seisova kirkko, muinainen aukiota vahtiva linnoitus sekä markkinoiden keskellä olevan suihkulähteen avantgardistinen lasiveistos ovatkin omiaan luomaan juhlavaa tunnelmaa. Kauniisti pimeässä valaistut rakennukset tekevät joulumarkkinoiden käsityökojujen kiertämisestä erityistä.

Meno-paluu Helsingistä Salzburgiin marras-joulukuussa alkaen 240 euroa momondo.fin kautta varaamalla.

PRAHAN JOULUMARKKINAT, TSEKKI

Prahassa on useita markkinoita ympäri kaupunkia, mutta ydinkeskustan alue on niistä paras. Rivit värikkäästi koristeltuja majoja suuren jättimäisen joulukuusen ympärillä myyvät käsintehtyjä puuleluja (mukaan lukien perinteisiä paikallisia käsinukkeja), käsintehtyjä koruja sekä kynttilöitä ja kristalleja. Joulumarkkinakokemus on täydellinen, kun kokeilet lisäksi paikallista hunajalla maustettua viiniä, Medovinaa.

Meno-paluu Helsingistä Prahaan marras-joulukuussa alkaen 123 euroa momondo.fin kautta varaamalla.

GRAND-PLACE (SUURTORI), BRYSSEL, BELGIA

Brysselin joulumarkkinoiden 240 puista alppimajaa hakevat laajuudessaan vertaistaan. Markkinoilla on useita maita edustettuna ja useimmissa majoissa myydään käsintehtyjä esineitä ja joulukoristeita. Markkinoiden todellinen kokemus löytyy kuitenkin ehkä Belgian perinteisissä ruoka-antimissa: vohveleita, donitseja ja ilmaisia simpukoita... Nämä sekä monet muut herkut huuhdotaan tyypillisesti alas vahvalla paikallisella oluella.

Meno-paluu Helsingistä Brysseliin marras-joulukuussa alkaen 172 euroa momondo.fin kautta varaamalla.

Lentotiedot perustuvat momondo.fin kautta haettuihin lentoihin, joiden hinnat on tarkistettu 8. marraskuuta 2013.

Lisätiedot:

Ulla Helander

Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondo
Matkahakukone www.momondo.fi etsii ja vertailee lentojen, hotellien ja matkatarjousten hintoja miljardeista hakutuloksista. Vuonna 2006 perustettu momondo on voittanut lukuisia lentovertailutestejä, ja yritystä ovat suositelleet lukuisat arvostetut kansainväliset mediat, kuten New York Times, CNN, NBC, CBS, Frommer's ja The Daily Telegraph. momondon ilmainen mobiilisovellus on saatavilla iPhone, Android ja Blackberry