FINNISH CATWALK ESITTELI KEVÄÄN JA KESÄN 2010 MUOTIA

- Kansainvälisesti nousussa oleva kestävän kehityksen megatrendi suosii suomalaista muotia Elokuun 23.–24. päivä järjestetty Finnish Catwalk esitteli kaupalle ja muille alan ammattilaisille ennakkoon näkemyksensä kevään ja kesän 2010 trendeistä Helsingin Wanhassa Satamassa. Kevät-kesä 2010 -näytös oli vakuuttava läpileikkaus nimekkäiden suomalaismerkkien ja uudempien tulokkaiden mallistoista. Ensi kesän muoti näyttäytyy väljänä, läpikuultavana ja ultrakevyenä. Miesten kesämuoti on raikasta ja rentoa. Tapahtuman puheenvuorot käsittelivät luovuuden, ekologisuuden ja markkinoinnin merkitystä suomalaiselle vaatetusalalle heijastaen vahvaa uskoa alan tulevaisuuteen.

Kevään ja kesän 2010 muoti on monisäikeistä. Eri muotojen ja tyylien ansiosta oman persoonan korostaminen on helppoa. Väljästi ja kevyesti laskeutuvat materiaalit ovat näkyviä teemoja mekoissa, hameissa, housuissa ja pusakoissa. Maailmantilanteen muutokset näkyvät voimakkaasti myös tulevan kesän muodissa. Kertakäyttökulttuurin sijasta kestävä kehitys ja ekologiset arvot saavat yhä enemmän jalansijaa. Tyyleissä on vaikutteita 60-luvun minimalismista 80-luvun rönsyilevään kesätyyliin. - Nähdyt mallistot osoittavat jälleen kerran, että meiltä löytyy luovuutta ja näkemyksellisyyttä. Uskon vahvasti, että suomalaismerkit ovat voittajia, kun kertakäyttökulttuuri on väistymässä ja kestävät arvot nousussa, sanoo Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry Finatexin toimitusjohtaja Satu Mehtälä. Läpikuultavaa ja keveän liehuvaa Kesällä 2010 verhoudutaan miellyttävän ilmaviin, läpikuultaviin ja valuviin materiaaleihin, jotka ovat saaneet vaikutteita menneiltä vuosikymmeniltä. Housuissa riittää valinnan varaa. On väljää haaremihousua, leveälahkeista mallia, pillinkapeaa lahjetta sekä shortsia. Hameiden muodot ovat runsaita, helmat epäsymmetrisiä ja valuvia etenkin juhlapukeutumisessa. Liehuvahelmainen, runsas mekko onkin kesän juhlien ykkösasu. Kauden tekstiileissä suositaan muun muassa joustavaa shantungia, sifonkia, trikoota ja valuvia neulosmateriaaleja, pellavaa ja muita luonnon materiaaleja monina yhdistelminä sekä denimiä, myös ohuen ohuena ja värillisenä. Kankaissa näkyy pintastruktuureja, kiiltoa, läpikuultavuutta, maalattuja kuvioita ja vesiväriprinttejä, helmiäisen hohdetta ja myös ryppykäsittelyjä. Erilaiset kukkakuviot, graafiset kontrastit, klassiset meriraidat ja ruutuaiheet ovat suosittuja. Luonnonläheisten värien ja pastellin sävyjen lisäksi vaatteissa näkyy intensiiviset tropiikin värit, kuten mango, koralli, turkoosi ja sahrami. Bleiserit nousevat jälleen vaatekaapin suosituimman asun asemaan. Kesäiset jakku- ja housupuvut henkivät 80-lukua. Jakkujen helma pitenee ja olkalinja korostuu entisestään. Bisnespukeutumisessa nähdään uudenlaiseksi muokattua Chanel-tyyliä. Bisnestyylin hameet ovat suoria ja joko polvimittaisia tai kevyen pallomaisia. Housut saavat ensi kaudella olla leveät ja vyötärö nousee korkealle. Lahkeet voivat olla niinkin pitkät, että ne peittävät kengän tai vaihtoehtoisesti tarkoituksella vajaamittaiset. Miehille rentoa ja raikasta Miesten kesämuoti viestittää rentoa löytöretkeilytunnelmaa. Tyyli on huolettomuudestaan huolimatta raikas ja vaatteilla luodaan leikkisä tunnelma. Takeissa näkyy kaksirivistä napitusta, leveitä kauluskäänteitä ja lyhentyneitä puuvillatakkeja. Materiaalit ovat kevyitä. Väreinä nähdään neutraaleja tai pehmeitä pastellin sävyjä. Kauden ykköskangas on puuvilla, myös pellavaa ja teknisiä kankaita nähdään. Finnish Catwalk -tapahtumana Finnish Catwalk tapahtuman järjestää tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry Finatex, jonka tehtävä on edistää suomalaisen vaatetusalan menestystä. Finnish Catwalk on suomalaisen muodin merkittävin ammattitapahtuma ja alan suurin yhteisesiintyminen. Mehtälän mukaan tapahtuman keskeinen tavoite on esitellä etenkin ketjujen sisäänostajille ja vaatekauppiaille suomalaisten vaatebrändien hieno ja monipuolinen tarjonta. Mehtälän mukaan juuri kaupan valinnoilla on suuri merkitys sille, mitä kuluttajien ulottuville päätyy. - Yhteen hiileen puhaltamalla ja kehittämällä alaa yhdessä eri toimijoiden kesken saavutetaan paras menestys. Myös tämän tapahtuman konseptia on kehitettävä jatkuvasti. Nyt halusimme lisätä tapahtuman vuorovaikutteisuutta. Toimme puhujat ihmisten keskelle, näyttelytilojen joukkoon. Lisäksi kutsuimme mukaan muotibloggareita tuomaan tapahtuman annin entistä paremmin kaikkien muodista kiinnostuneiden ulottuville. Tämänkertaisen Finnish Catwalkin puheenvuorojen teemat käsittelivät ekologisuutta, luovuutta sekä markkinointia. Teemojen kautta Finatex haluaa antaa muodin ammattilaisille uusia eväitä tulevaisuuden varalle sekä avartaa käsityksiä suomalaisesta muodista.