Fortum, Aidon, Rettig Group, Rauma Marine Constructions, Akava ja Finlayson haastavat suomalaiset toimimaan puhtaan ja älykkään liikenteen puolesta

Hyvä median edustaja,

Toivomme aktiivisempaa keskustelua keinoista, joilla Suomessa voidaan edistää puhtaan ja älykkään liikenteen ratkaisuja.

Tästä syystä Fortum, Aidon, Rettig Group, Rauma Marine Constructions, Akava ja Finlayson ovat päättäneet haastaa suomalaisia yrityksiä, organisaatioita ja kansalaisia mukaan Puhdas päätös -kampanjaan. Tänään 10.7. yritykset ovat julkaisseet kirjeen suomalaisille päättäjille osoitteessa puhdaspäätös.fi, jossa pyydetään heitä kiinnittämään huomiota siihen, miten Suomi edistää ympäristöystävällistä liikennettä tulevaisuudessa.

Lue kirje kokonaisuudessaan alla.

puhdaspäätös.fi
Puhdas päätös Twitterissä
Puhdas päätös Facebookissa

AVOIN KIRJE SUOMALAISILLE PÄÄTTÄJILLE

#puhdaspäätös

Suomi on pitkien välimatkojen maa ja sijaitsemme aivan Euroopan pohjoisimmalla reunalla. Sujuva ja kilpailukykyinen liikenne on kasvun ja hyvinvoinnin edellytys.

Liikkumisen on oltava kestävää myös ympäristön kannalta. Liikenne on avainasemassa Suomen kansallisen päästövähennystavoitteen saavuttamisessa.

Kestävyys kulkee käsi kädessä teknologisen kehityksen kanssa. Liikenne tulee lähivuosina käymään läpi perustavanlaatuisen murroksen. Liikenteen automaatio, liikenne palveluna sekä liikenteen uusiutuvat polttoaineet ja puhtaat käyttövoimat tulevat syrjäyttämään liikenteen siinä muodossaan, jossa sen nyt ymmärrämme.

Teknologisessa osaamisessa olemme maailman kärkeä. Meidän on mahdollista muodostaa puhtaista ja älykkäistä liikenneratkaisuista itsellemme kilpailuetu. Teknologisten murrosten mahdollistamaan kasvuun on vielä mahdollista päästä mukaan, mutta se edellyttää nopeita toimia.

Edelläkävijät, yritykset ja kansalaiset, ovat jo liikkeellä ja valmiita tekemään osansa tässä kehityksessä. Mikään ei kuitenkaan pidä suomalaista paikallaan niin kuin epävarmuus. Siksi tarvitsemme kestävien ja innovatiivisten ratkaisujemme pohjaksi poliittisia päätöksiä. Tarvitsemme ennustettavuutta.

Haluamme tietää, millä keinoin Suomi aikoo ohjata puhtaisiin vaihtoehtoihin siirtymistä liikenteessä. Vain näin yritykset voivat toden teolla alkaa edistää innovatiivisia, ympäristöystävällisiä ratkaisuja liikkua paikasta toiseen. Vain näin suomalaiset voivat investoida puhtaampiin ajoneuvoihin tietäen, että edelläkävijyys kannattaa.

Ohjauskeinoihin ja kannusteisiin liittyvien päätösten lykkääminen aiheuttaa viivettä markkinoissa. Takamatka etenkin naapurimaihimme kasvaa ja Suomen mahdollisuudet hyötyä murroksesta heikkenevät.

Onneksi toisinkin voi olla.

Elokuussa julkaistaan parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän väliraportti ja hallitus kokoontuu kuun lopussa budjettiriiheen. Toivomme, että päättäjät linjaavat keinoista, joilla Suomi edistää ympäristöystävällistä liikennettä tulevina vuosina. Parhaimmillaan nämä päätökset voivat vapauttaa suomalaiset yritykset ja kuluttajat luomaan liikenteen uusia innovatiivisia ratkaisuja.

Suomella on kaikki edellytykset tarttua puhtaan ja älykkään liikenteen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Ei hukata tilaisuutta, vaan toimitaan nyt.

Terveisin,

Fortum, Aidon, Rettig Group, Rauma Marine Constructions, Akava, Finlayson