Freskan siivoojat jakavat vinkkinsä kodin kevätsiivoukseen ja murtavat sitkeän myytin – ”Imuroida kannattaisi jo ennen pölyjen pyyhkimistä”

Kotisiivouspalveluita tarjoavan Freskan siivoojat kertovat, miten kodin saa loistamaan kevätauringossa. Kevätsiivous on ajankohtaista juuri nyt monissa suomalaisissa kodeissa, ja tämä näkyy Freskan tilauksissa: eniten erikoissiivouksia, kuten ikkunanpesua, tilataan keväisin.

Kevät saa ihmiset kiinnostumaan kodin kunnossapidosta, sillä lika ja pöly erottuvat pinnoilta entistä paremmin valon määrän lisääntyessä. Tämä näkyy Freskan tilauksissa: kotisiivouksia tilataan eniten maalis–toukokuussa, ja ikkunanpesuissa piikki näkyy heti kevään alussa.

Freskan siivoojat ovat kotisiivouksen erityisasiantuntijoita. Siivoojia työkseen rekrytoiva ja kouluttava Linh Train sekä siivooja ja kouluttaja Emese Bakk jakavat omat vinkkinsä tehokkaaseen kevätsiivoukseen.

1. Hyödynnä lisääntynyt valon määrä. Iske kiinni niihin nurkkiin, jotka ovat jääneet talven aikana huomiotta. Tyhjennä tasot turhasta tavarasta ja kiillota paikat hohtaviksi – lopputulos on helppo tarkistaa auringon valossa.

2. Kierrätä vuoden aikana kaappeihin kertynyt turha tavara. Siivoaminen sujuu entistä näppärämmin, ja pöydillä on vähemmän tavaraa keräämässä pölyä. Uudelleenjärjestä myös kaapit: huolla neuleet ja muut talvivaatteet ja tuo piristävät kevät- ja kesävaatteet niiden tilalle.

3. Raikasta koti pesemällä verhot sekä koristetyynyt ja -viltit. Ne kerryttävät talven aikana huomattavan määrän pientä pölyä ja likaa, mikä lisää sisäilman tunkkaisuutta. Pesuveteen voi lisätä esimerkiksi tipan eteeristä laventeliöljyä tai muuta suosikkituoksua.

4. Imuroi ja tuuleta patjat. Voit hyödyntää myös imuroimisessa eteerisiä öljyjä lisäämällä esimerkiksi muutaman tipan piparminttuöljyä uuteen pölypussiin ennen imurointia.

Ammattilaiset vinkkaavat myös, että perinteisessä kodin siivousjärjestyksessä on parannettavaa. Imurointi kannattaisi tehdä itse asiassa ennen pölyjen pyyhkimistä, sillä imurointi itsessään pölyttää ilmaa ja sen jälkeen pinnoille saattaa ilmestyä pölyhiukkasia. Kun pyyhit pölyt vasta imuroinnin jälkeen, pinnat tulevat kerralla hohtavan puhtaiksi.

Tietoja Freskasta:

• Freska on tuonut digitaalisuuden siivouspalveluihin ja palvelut helposti jokaisen ulottuville. Yritys perustettiin Suomessa vuonna 2015. Ripeäliikkeinen Freska laajentui Norjaan jo vuonna 2016 ja Ruotsiin vuonna 2018. Freska työllistää tällä hetkellä noin 800 siivoojaa Pohjoismaissa.
  • Freska kertoi helmikuussa 2018 tavoitteestaan palkata 1 000 uutta siivoojaa pohjoismaissa vakituiseen työsuhteeseen. Tämä kertoo siitä, että kotisiivouspalveluiden käyttö on suositumpaa kuin koskaan.
  • Freska on alusta alkaen panostanut ja kehittänyt siivoojapuoltaan ja haluaakin poistaa työhön liittyviä ennakkoluuloja. Freska rekrytoi ja kouluttaa jokaisen siivoojansa itse ja järjestää siivoojille esimerkiksi säännöllisiä kielikursseja ja muuta vapaa-ajan toimintaa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Mari Luukkainen, Head of Development, Freska
mari.luukkainen@freska.fi, +358 40 171 0101

Tuuli Ekman, viestintäkonsultti, Miltton
tuuli.ekman@miltton.fi, +358 45 345 5022

Freska on Pohjoismaiden nopeiten kasvava kotisiivouspalveluiden tarjoaja. Autamme asiakkaitamme löytämään henkilökohtaisen ja luotettavan siivoojan, ja luomme samalla siivoojille pysyviä, reiluja työpaikkoja.