Hanasaari kartoitti suomalaisten ja ruotsalaisten mielipiteitä maiden välisestä yhteistyöstä

Suomalaiset ja ruotsalaiset pitävät maiden välisessä yhteistyössä tärkeinä hyvin samanlaisia asioita. Maiden väliseltä yhteistyöltä halutaan panostuksia turvallisuuteen, koulutukseen ja ilmastokysymyksiin. Asia selviää tuoreesta Hanasaaren ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskuksen tilaamasta ja tutkimusyhtiö Cintin toteuttamasta kyselytutkimuksesta, jossa naapurikansoilta kysyttiin maiden välisestä yhteistyöstä. Kyselyyn vastasi 1 032 ihmistä Suomesta ja 1 033 Ruotsista.

Hanasaaren ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskuksen tutkimukseen vastanneet toivoivat yhteistyöltä positiivisia vaikutuksia etenkin:

• Rauhaan ja kansalliseen turvallisuuteen (58 % vastaajista molemmissa maissa)
  • Tutkimukseen, koulutukseen ja teknologiaan (FIN 53 % ja SWE 55 %)
  • Ympäristöön ja ilmastoon (FIN 42 % ja SWE 51 %)

Molempien maiden kansalaisten vastauksissa turvallisuus koettiin tärkeäksi erityisesti vanhemmissa ikäluokissa, kun taas nuoret painottivat hyvinvointia ja tasa-arvoa. Ympäristön tärkeyttä korostivat molemmissa maissa etenkin 56–80-vuotiaat.

”Hanasaaren kulttuurikeskus halusi tietää, mitä kansalaiset toivovat suomalais-ruotsalaiselta yhteistyöltä, jotta voisimme keskittyä kansalaisille tärkeisiin asioihin. Tutkimus osoittaa, kuinka samanlaisia maamme ja kohtaamamme haasteet ovat. Tulemme ottamaan kyselyn tulokset huomioon ohjelmassamme kulkiessamme kohti Suomen satavuotisjuhlavuotta 2017 ja toki myös tulevia vuosia. Kyselyssä esiin tulleet tärkeät teemat tulevat osaksi agendaamme kulttuurin kuitenkin pysyessä punaisena lankana kaikessa työssämme”, Hanasaaren ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskuksen toimitusjohtaja Gunvor Kronman kertoo.

Yhteistyöllä vahvempi liitto

Suomalaiset vastaajat kokivat, että Ruotsilla olisi eniten annettavaa Suomelle hyvinvoinnin ja tasa-arvon (37,4 %), tutkimuksen, koulutuksen ja teknologian (33,3 %) sekä kulttuurin (33,1 %) saralla. Ruotsalaisten mielestä suomalaisilla olisi annettavaa erityisesti tutkimuksen, koulutuksen ja teknologian (42,4 % ), rauhan ja kansallisen turvallisuuden (40,6 %) sekä ympäristön ja ilmaston (29,6 %) osa-alueilla.

Monissa kyselyn avoimissa vastauksissa mainittiin turvallisuus ja ympäristö. Molempien maiden merkittävyyden kasvattamista suhteessa muihin maihin pidettiin tärkeänä, koska se auttaisi edistämään yhteisiksi koettuja tärkeitä hankkeita ja arvoja.

N25–29, Suomi: ”Maat yhdessä vähentäisivät ilmastopäästöjä eniten maailmassa, tuottaisivat huikeita kulttuurielämyksiä ja saisivat aikaan rauhan & suvaitsevaisuuden lisääntymistä etenkin Euroopassa.”

M60–64, Ruotsi: ”Yhteistyössä luoda terve ja elinvoimainen Itämeri sekä tehokas yhteinen rintama sitä puolustamaan.”

N60-64 Suomi: ”Suurempi näkyvyys kansainvälisillä areenoilla, esim. rauhan ja konfliktien ratkaisutyössä, tasa-arvon lisäämistyössä, demokratian opettamisessa, koulutusviestinnässä yms.”

Hanasaaren kulttuurikeskus on kehittänyt Suomen ja Ruotsin välisiä suhteita jo kymmeniä vuosia. Toiminta tulee jatkossa keskittymään entistä voimakkaammin kahden hyvinvointiyhteiskunnan kehittämiseen yhteistyössä yhteiskunnan eri osa-alueilla.

”Tulosten yhdenmukaisuus Suomen ja Ruotsin välillä on yllättävä. Turvallisuusyhteistyö tässä maailmantilanteessa antaa konkreettista turvaa. Koulutuksessa ja ympäristössä voimme oppia toistemme parhaista esimerkeistä ja näyttää mallia maailmalle”, Hanasaaren ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskuksen johtokunnan puheenjohtaja Kimmo Sasi toteaa.

”Suomi ja Ruotsi ovat kaksi integroituneinta ja itsenäisintä maata maailmassa. Se on vahvin kilpailuvalttimme. 28 jäsenmaan EU:ssa voimme alueellisella yhteistyöllä luoda tasapainoisen ja kestävän liiton”, Hanasaaren johtokuntaan kuuluva Ruotsin entinen valtiovarainministeri Pär Nuder jatkaa.

Lisätiedot:

Kimmo Sasi, johtokunnan puheenjohtaja, kimmosasi@gmail.com, +358 40 511 3148 (klo 10 ja klo 13)
Gunvor Kronman, toimitusjohtaja, gunvor.kronman@hanaholmen.fi, +358 40 745 1738

Hanasaari – Hanaholmen on Ruotsin ja Suomen yhteistyön moottori, jonka tehtävä on edistää maiden yhteisiä hankkeita. Hanasaari toimii laajasti yhteiskunnan eri toimialoilla kulttuurista politiikkaan ja koulutukseen.  Molempien maiden rahoittaman kulttuurikeskuksen perusajatuksena on, että yhdessä saavutamme enemmän.