HP tuo markkinoille ensimmäiset 4G/LTE-verkkoa käyttävät kannettavat tietokoneet

Helsinki, 24.1.2011 – HP julkisti Las Vegasin kansainvälisillä CES-messuilla (Consumer Electronics Show) alan ensimmäiset langatonta 4G/LTE-laajakaistaverkkoa käyttävät kannettavat tietokoneet; HP Pavilion dm1-3000 sarjan kannettavan sekä Compaq CQ10-600 sarjan-minikannettavan.

Uutuuskannettavilla netin selailu on 4G/LTE-verkon suuremman kaistanleveyden ja pienen latenssin ansiosta ennennäkemättömän nopeaa. 4G-mobiiliverkon peittoalueella verkkosisällöt latautuvat 5–12 megabitin sekuntivauhdilla, ja tiedostojen lähetysnopeudet liikkuvat 2–5 megabitin sekuntivauhdin välillä. HP Pavilion dm1-3000 sarjan laitteella voi streamata teräväpiirtosisältöjä (HD)(1), pelata pelejä, käydä videokeskusteluja sekä ladata musiikkia, valokuvia ja videoita muutamassa sekunnissa minuuttien sijaan. Pienen, ohuen ja tyylikkään Compaq CQ10-600 sarjan -minikannettavan avulla yhteydenpito liikkeelläkin on helppoa, ja musiikki, valokuvat ja muut tärkeät tiedostot kulkevat aina mukana.

”On hienoa tarjota kuluttajille ensimmäiset Verizon Wirelessin 4G/LTE-verkossa toimivat Netbook- ja minikannettavat”, kertoi HP PSG:n Pohjois-Amerikan palveluntarjoajien Vice President Todd Achilles. ”HP:n ja Verizon Wirelessin yhteistyön tuloksena asiakkaamme saavat kokea millaista tietokoneen käyttö liikkeellä voi parhaimmillaan olla, kun käytössä on kompakti ja tyylikäs kannettava ja uskomattomat laajakaistanopeudet”.

HP Pavilion dm1-3000 sarja

HP Pavilion dm1-3000 sarja tarjoaa suorituskykyä liikkuville tietokoneen käyttäjille. Reilun kahden sentin paksuisessa 11,6-tuumaisessa kannettavassa on käytössä HP:n CoolSense-teknologia, joka saa koneen tuntumaan huomattavasti edeltäjiään viileämmältä, sekä edistyksellisen laitteiston että älykkään viilennysohjelmiston voimin. HP Pavilion dm1-3000 sarjan -kannettavassa on hyödynnetty AMD:n viimeisintä VISION-teknologiaa sekä Fusion APU -piiriä (Accelerated Processing Unit), jossa Microsoft® DirectX 11 -rajapintaa tukeva grafiikkapiiri yhdistetään pääsuorittimeen.

HP Pavilion dm1-3000 sarjan kannettavassa on 9,5 tunnin akkukesto(2), 320 gigatavun(3) muisti, HDMI-portti, täysikokoinen Island-tyylinen näppäimistö, useita eri formaatteja tukeva digitaalisen median kortinlukija sekä GPS-paikannin karttapalveluita ja navigointia varten(4). Lisäksi laitteella voi nauttia HD-kuvasta(1) 1080p-resoluutiolla sekä laadukkaasta äänentoistosta Dolby Advanced Audio -järjestelmällä.

Compaq CQ10-600 sarja

Compaq CQ10-600 sarjan -minikannettavassa koko, paino ja suorituskyky ovat täydellisessä tasapainossa. Ohut ja tyylikäs laite sopii loistavasti netin selailuun ja viihteestä nauttimiseen. Reilun kahden sentin paksuisessa minikannettavassa on 10,1 tuuman diagonaalinen häikäisemätön laajakuva-LED-näyttö. Compaq CQ10-600 sisältää energiatehokkaan ja luotettavan Intel® Atom N455 -suorittimen, kuusikennoisen 8,5 tuntia kestävän akun, web-kameran sekä useita eri formaatteja tukevan digitaalisen median kortinlukijan. Nettiyhteyden voi muodostaa käyttäen joko WLAN-verkkoa tai langatonta 4G/LTE-verkkoa. Compaq CQ10-600 -kannettavalla kaikki tarpeellinen kulkee mukana.

Sekä HP Pavilion dm1-3000 että Compaq CQ10-600 voidaan muuttaa WLAN-pisteeksi, jolloin muilla WiFi-laitteilla voi muodostaa yhteyden tietokoneen Internet Connection Sharing -ohjelmaan.

Hinnat ja saatavuus
HP Pavilion dm1-3000 sarjan mallit alkaen 599 euroa (sis. ALV). Saatavana maaliskuussa

HP Compaq CQ10-600 sarjan osalta aikatauluja Suomen osalta ei ole vielä vahvistettu.

HP
HP toimittaa teknologiaratkaisuja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille ympäri maailman. Yhtiön tarjonta kattaa IT-infrastruktuurin ja henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn järjestelmät, erilaiset päätelaitteet, maailmanlaajuiset palvelut sekä kuvankäsittelyn ja tulostuksen ratkaisut. Lisätietoja HP:sta (NYSE, Nasdaq: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.fi ja www.hp.com

(1) HD-kuvan katseleminen vaatii HD-materiaalia.
(2) Akun kesto riippuu tuotemallista, kokoonpanosta, ladatuista sovelluksista, erityisominaisuuksista, käytöstä, langattomasta toiminnasta sekä virranhallinta-asetuksista. Akun enimmäiskesto lyhenee käytön ja ajan myötä. MobileMark07 -akkukriteerit ja lisätietoja osoitteessa
www.bapco.com/products/mobilemark2007.
(3) Formatoitu kapasiteetti on käytännössä pienempi. Osa levytilasta on varattu järjestelmän palautusohjelmiston käyttöön - kannettavilla tietokoneilla enintään 20 Gt (Windows 7), 8 Gt (XP ja XP Pro), 12 Gt (Vista ja MCE) ja pöytäkoneilla enintään 14 Gt (Windows 7), 10 Gt (Vista, XP ja XP Pro) tai 12 Gt (MCE). Kiintolevyasemissa Gt = gigatavu = miljardi bittiä.
(4) GPS vaatii esteettömän yhteyden useampaan satelliittiin. Toiminnassa saattaa ilmetä häiriöitä, jos/kun laitetta käytetään sisätiloissa, siltojen alla tai tiiviisti rakennetuilla kaupunkialueilla. Lisäksi GPS vaatii HP:n mobiililaajakaistan ja HP Connection Managerin. HP tarjoaa molemmat palvelut. Laajakaista myydään erikseen. Tarkista palvelun saatavuus ja kattavuus paikalliselta palveluntarjoajalta.

Liisa Strandvall,
puh. 040 548 3633,