Huipputiimi neuvomaan yrityksiä Trumpin ja Brexitin vaikutuksista

Joukko huippuosaajia yhteiskunnan eri aloilta on perustanut Yhdysvaltoihin läntistä maailmaa mullistavien muutosten analysointiin ja hallintaan erikoistuneen johdon konsultointitoimiston. Osin ajatushautomon tavoin toimivan yrityksen, Nordic West Officen toimitusjohtajana aloittaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan tehtävistä siirtyvä Risto E. J. Penttilä ja Yhdysvaltojen toimintojen vetäjänä Amcham Finlandin toimitusjohtajan tehtävistä siirtyvä Kristiina Helenius. Nordic West Office on Miltton Groupin tytäryhtiö ja mukana strategisena partnerina ja osakkaana on kansainvälinen lakiasiantoimisto Orrick.

Nordic West Officen perustajatiimiin kuuluu Penttilän ja Heleniuksen lisäksi Jorma Ollila, joka toimii yrityksen hallituksen puheenjohtajana, Suomen edellinen Yhdysvaltain-suurlähettiläs Charles C. Adams, Ruotsin entinen opetusministeri Aida Hadzialic ja Miltton Groupin toimitusjohtaja Mathias Järnström.

”Brexitin, Trumpin ja nopeutuvan teknologisen kehityksen myötä elämme keskellä kansainvälistä politiikan ja talouden murrosta. Samaan aikaan yritysten tarve ymmärtää maailmanpolitiikan, teknologisen kehityksen ja ilmastonmuutoksen yhteisvaikutusta on voimakkaassa kasvussa, mutta suurelta osalta puuttuu työkalut analyysin tekemiseen ja hyödyntämiseen. Nordic West Office vastaa tähän tarpeeseen ja sijoittaa pohjoismaiset yritykset murroksen eturintamaan”, Penttilä sanoo.

Nordic West Office tarjoaa pohjoismaisille yrityksille uudenlaisen tavan navigoida murroksen keskellä yhdistämällä huipputason kansainvälistä akateemista, yhteiskunnallista, lainopillista sekä viestinnällistä osaamista. Globaalien poliittisten ja lainsäädännöllisten muutosten analysoinnissa hyödynnetään Nordic West Officen vahvaa kansainvälistä verkostoa. Penttilän asemapaikka on Helsinki, Heleniuksen Washington ja Hadzialicin Tukholma. Suurlähettiläs Adams vastaa hallituksen jäsenenä yhteistyöstä strategisen partnerin Orrickin kanssa, joka on erikoistunut finanssi-, teknologia- ja energiatoimialaan.

Syksyn ja vuoden 2018 aikana Nordic West Office toteuttaa yhdessä Suomen keskuskauppakamarin ja maailman johtavia poliittisia analyyseja tuottavan Oxford Analytican kanssa skenaarioprojektin, jossa on mukana yli kymmenen pohjoismaista suuryritystä. Skenaarioprojektin tarkoituksena on tarjota pohjoismaisille yrityksille vahvaa, kansainvälistä näkemystä ja ymmärrystä geopoliittisen, taloudellisen ja teknologisen murroksen vaikutuksista pohjoismaiselle elinkeinoelämälle.

“Olen innoissani, että pääsemme rakentamaan uudenlaista palvelukokonaisuutta yhdessä vahvan tiimin sekä kansainvälisten kumppaneidemme Orrickin ja Oxford Analytican kanssa. Pohjoismaisten yrityksen auttaminen Yhdysvalloissa on meille iso askel ja tärkeä merkkipaalu tavoitteessamme rakentaa ensimmäinen kansainvälisen tason vaikuttamisen, markkinoinnin ja viestinnän infrastruktuuri, joka on räätälöity tukemaan erityisesti suomalaisen ja pohjoismaisen liiketoiminnan kasvua”, sanoo Miltton Groupin toimitusjohtaja Mathias Järnström.

Risto E. J. Penttilä
risto.penttila@nordicwestoffice.com