Intercept Pharmaceuticals sai FDA:n hyväksynnän uuteen PBC-lääkkeeseen Yhdysvalloissa

Yhdysvaltalainen lääkeyhtiö Intercept Pharmaceuticals sai myyntiluvan uudelle, PBC-maksasairauden (primaarinen biliaarikolangiitti, aiemmin tunnettu myös primaarisena biliaarikirroosina) hoitoon tarkoitetulle Ocaliva™ (vaikuttava aine obetikoolihappo) nimiselle lääkkeelle 27.5.2016. Luvan myönsi yhdysvaltalainen  elintarvike- ja lääkevirasto FDA. Ocaliva™ on ensimmäinen uusi PBC-lääke, joka on saanut myyntiluvan lähes 20 vuoteen.

Ocaliva™ on kehitetty PBC-potilaille, jotka eivät reagoi tai siedä UDCA-lääkettä (vaikuttava aine ursodeoksikoolihappo). UDCA oli tähän asti ainoa FDA:n hyväksymä lääke PBC:hen. Noin 40 prosenttia PBC-potilaista ei reagoi riittävän hyvin monoterapiaan, jossa käytetään UDCA:ta.

Lue lisää alla liitteenä olevasta tiedotteesta.

PBC

Primaarinen biliaarikolangiitti eli PBC on harvinainen, ei-virusperäinen maksasairaus, jonka aiheuttaa autoimmuunireaktio. Tämä reaktio vahingoittaa maksan sappitiehyitä ja johtaa lopulta maksakirroosiin. Noin 90 prosenttia PBC-potilaista on naisia.

Intercept Pharmaceuticals

Intercept Pharmaceuticals on yhdysvaltalainen biolääketiedeyhtiö, joka on keskittynyt kroonisten, ei-virusperäisten maksasairauksien uusien hoitokeinojen kehittämiseen ja kaupallistamiseen. Interceptin pohjoismainen toimisto sijaitsee Kööpenhaminassa, Tanskassa.

Lue lisää Interceptistä osoitteessa www.interceptpharma.com

Yrityksestä

Miltton Group on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava markkinoinnin, vaikuttamisen ja viestinnän asiantuntijatalo, jonka tytäryhtiöitä ovat Miltton, Miltton Brussels, Miltton Creative, Miltton Labs, Miltton Markets, Miltton Networks, Miltton Nordics, Miltton Purpose, Miltton Sparks ja Nordic West Office. Ryhmän palveluksessa on yli 200 henkilöä, ja sen liikevaihto oli vuonna 2016 noin 19,6 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta 35 %. Miltton Group on itsenäisessä kotimaisessa omistuksessa.